0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
äntligen en öppning. Hur mycket isolerar tegel? En fråga på riktigt nu alltå. Låt oss säga att jag tar bort allt tegel och slår lite plank där i stället. Blir det sämre eller bättre då?
ok. bra o veta. Tänkte inte isolera för gubben som byggde verkar ha gjort ett hyfsat jobb i alla fall. Men jag vet att svärfar tillägsisolerade utvändigt och la sedan en tunn fasadtegel av något slag. Mina tegelbitar är hela =) vad nu det innebär för isoleringsegenskaperna. Däremot måste jag ut i kattvindarna och isolera mina stamrör för värmesystemet. Dom har bara sån där enkel rörisolering. Men det är ju satan i helvete kallt o ligga där o böka nu. Skulle säkert kunna sänka kurvan ett snäpp. Vad tjänar man på det?
tapetserar ni med raddar där uppe eller kör ni med spets? jag har 41 vid minus 13 och funderar hur det skulle se ut vid -40? Kommer väl troligen aldrig få chans att pröva så bäst att fråga här i stället
Gissar att du raljerar. Du kan väl kolla på din maskin vad den drar iväg med vid -40?Min kurva nu, 7+1, skulle behöva +60 ºC fram vid -40 ºC ute. Undrar om det är rätt.....Jag har just nu -13 ºC på fm och behöver VBfram 50 ºC eftersom innetemp är 1 ºC under börvärdet, kör med faktor 4. Men nu får jag bara 44 ºC fram och nöjer mig med det, vägrar att slå på TS, 18-19 ºC inne är OK tills måndag då det blir mildare igen. Kör med lusekoftan tills dess.(Om inte chefen ger andra order förstås!)
Snarare är det väl så att jag är imponerad över de som har fungerande system vid -30 - -40. Det skulle säkert fungera för mig med men det kanske skulle bli väldigt hög framledning. Ett oönskat resultat från ett test resulterade i att jag vid ett tillfälle hade 60 grader fram i dag. Och radiatorerna verkade göra sitt jobb och värmepumpen med. Men det skulle nog inte vara billigt att ligga där och ånga några dygn i streck.