0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fullt normalt, pumpen tar bara igen tappet i innetemperaturen som uppstått på grund av avfrostningen som gjordes
Om det är något som är galet med din maskin så är en möjlighet att det är någon av tempgivarna som skickar felaktiga signaler och den försöker kompensera för detta
Kan det være pumpen varmer seg selv. hly output den ikke blir av med, varmer opp sensor som ligger inne i innedel. Den tror da det er blitt varmt nok, og kjører ned. Blir så kald igjen, og girer opp. Kanskje har sensor løsnet der inne, eller fått mye støv på seg så den er "isolert" og leser tempe noe forsinket? Tenker på denne sensor: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45415.msg444854#msg444854
Jag har faktiskt aldrig haft av hela kåpan förut men gjorde det nu. Sensorn satt fint på sin plats och var inte nämnvärt dammig eller smutsig. Rengjorde dock det jag kunde.Testade nu att köra pumpen på 30 grader börtemp, 2grader ute. Samma fenomen, den varvar sakta upp och drar max effekt för att efter ett par minuter gå ner på dellast och sedan återigen varva upp. Jag noterar också en skillnad i utblåstemp under den här perioden. Max ligger på 54 grader och min på 46-48 grader. Om 54 låter lite väl mycket så är det inte omöjligt att termometern inte är jätteexakt.Innerdelen har endast kanske 2 cm till taket men jag antar att de är gjorda för att kunna installeras just väldigt nära taket?,Olle
2 cm, vell der er svaret. Den kortslutter, trekker inn sin egen varme. For å avhjelpe kan du prøve å gjøre det motsatte av hva som kunne være problemet, heller gjøre sensor noe tregere med å legge et par runder med tape rundt den. Da klarer pumpen kanskje å regulere seg inn.
Fungerar den mer "normalt när det är varmt ute så är det inte någon givare på innerdelen som spökar.Kolla utetempgivaren om den är inbakad i snö eller is och därigenom ger märkliga driftcykler när det blir kallare men det låter faktiskt lite osannolikt Utetempgivaren sitter i en liten plastbehållare på baksidan straxt nedanför locket.Du kan prova att böja ut den lite så den hamnar mer i "fria luften"