Du skrev i början att den bara betedde sig så runt 0 gradigt eller någon grad kallt och inte vid ca 2 grader varmt ute.
Har du dubbelkollat att det stämmer då det bör vara något varmare utblåstemperatur vid 0 till +2 jämfört med någon minusgrad och den borde då uppnå säkerhetstemperaturen även vid dessa varmare utetemperaturer ?
Jag vet inte vilken fläkthastighet du kör den på men om du har den på fläktläge 4 eller 5 manuellt kanske du kan ändra vinkeln på luftriktarna så du får iväg den varma luften bättre.
Står den på hög önskad innertemperatur och fläktläge 1 så blir det väldigt varmt !!!
Har för mig att det är 60 grader som ska uppnås innan den varvar ner som skydd men det är möjligt att det är ca 60 grader vid givaren och din termometer inte visar helt rätt om du nu har termometern inne i innerdelen.
Fläkten är alltid satt på MAX, dvs läge 5.
Idag när jag kom upp så låg pumpen stabilt på ett relativt högt effektuttag ca 1,7 KW skulle jag tro (min mätare läser av hela huset och inte bara pumpen). Uteblåset i det här läget var 47 grader varmt. Detta var dock precis innan en avfrostning och den var ordentligt frostig i detta läge.
Mätte cyklerna nu på morgonen vid nollgradigt ute och nu pendlar den istället mellan 45-51 grader. Trodde verkligen att vi var något på spåren med de där 55 graderna men det var verkar tyvärr inte så.
Testade att ställa grovdammsugaren precis utanför dörren och blåsa upp luft ovanför pumpen, tyvärr värmer dammsugaren luften en hel del i sig men det blev iaf ett ordentligt flöde till innerdelen. Jag märkte 1 grad tempsänkning, dvs svägningarna ändrade till 44-50 grader men detta är innanför felmarginalen för vad min termometer mäter. Efter mätte jag ännu en cykel och då var maxvärdet också 50 grader vilket skulle kunna ha att göra med att det var ett mätfel när jag körde med dammsugaren eller så hann det bli lite kallare inneluft under mitt test då dörren stod öppen.
Underligt dock att maxtempen ändrades med 3 grader med en skillnad i utetemp på MAX 1,5 grader jämfört med när jag testade igår.
,Olle