Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Radiatordimensionering - konvertering direktel - vilka tal ska man tro på?  (läst 2814 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Saxpy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Hej,

har börjat planeringen för konverterat mitt hus från gammal direktel och kakelugnar till vattenburet med bergvärme.

Började med att räkna på radiatordimensioneringen med de schabloner som finns(75W/m2 resp. 40W/m3) och sedan med Thermopanels rekommendationer.

Om man räknar om slutresultatet till W/m2 så blev det så här:

1) 75W/m2 om man räknar på m2-schablonen... Surprise! ;-)
2) 102W/m2 om man räknar på m3-schablonen (Högt i tak)
3) 68W/m2 om man använder Thermoplan rekommendationer

Huset är från 1890-talet och har tilläggsisolerats i både väggar och vind. Tvåvåningar på torpargrund.

Hade ju gärna går på (2)  men det blir ju omöjligt att lösa sektionsradiatorer till det, både pga priset och storleken.
Största rummet hamnar på 3,5kW fördelat på 3 fönster, det blir stora radiatorer vid 55/45grader...

Hur bör man resonera här? Förslag mottages tacksamt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Ja du kanske har lite stöd i hur mycket el du har förbrukat för värme tidigare samt hur mycket du har eldat.

Eller ungefärlig koll på hur mycket elraddar det finns (effekt) i vardera rum och huruvida dessa klarar av uppvärmningen om dom ges tillåtelse.

Du har högt i takt men samtidigt är det två plan och inte en enplansvilla så en del av undervåningens värme stiger uppåt.

Jag hadde gissat på max 75 om det är tillägsisolerat. Men min gissning är lika god som din :)

En rad per fönster och så fet som plånboken och det estetiska tillåter är en annan approach. hehe
Dock gäller det ju att man inte får för mycket felbalans, som jag har.

Att man i ett mindre rum på övervåningen råkar få för mycket effekt. Det kan bli så pass mycket att det inte ens fungerar bra på högsta strypning och då får ju det konsekvenser även för andra delar av huset.

Grundläggande brukar ju vara att du utgår från yta, fönster och nedre eller övre plan, där motsvarande förutsättningar i övrigt innebär att övervåningen inte behöver lika mycket pulver.

Om du lyckas komma fram till hur många kw huset i sin helhet behöver vid kallaste ute-temp så kan du ju sedan försöka dela upp detta värde, rum för rum, rad för rad.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Saxpy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 43
  • Karma +0/-0
Förbrukningen är lite kämpig att få ett bra grepp om. Ligger nog runt 25000kWh plus 5-6m3 ved i kakelugnarna. Dock är inte hela huset uppvärmt eftersom det saknas i el i några rum helt och hållet.

Dessutom så är det ju inget riktigt reglersystem utan bara termostater på varje elradiator, att dessutom reda ut hur kakelugnseldandet ska bidra är ju lite småjobbigt...  Sc:,h

Har nu placerat ut radiatorer i skissen och kommit fram till att jag hamnat på cirka 81W/m2. Om man letar runt här
så känns det ju inte för lite iallafall, eller?

87W/m2 på där nere och 76W/m2 på ovanvåningen.
« Senast ändrad: 19 januari 2012, 00:00:12 av Saxpy »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
termostater som reglering på elradiatorer brukar fungera utmärkt.

Egentligen behöver du nästan bara ett rum per våning som du kan utvärdera. Ta ett rum där du är säker på att det fungerar att få värmen dit du vill utan några andra värmekällor. Kolla vilken effekt elementet har och du är då ganska nära sanningen och bör hyfsat väl då ha ett hum om vilket pulver som krävs.

jag tycker 87 låter som ett fint riktvärde.

Det finns ju folk här på forumet som kan sådant här i detalj. Jag är så lågt därifrån man kan komma...

MEN... i slutändan är det ju faktiskt så att du har de platser du har att sätta radiatorer på..... så någonstans infaller en naturlig gräns. Det du ska undvika är att "go bananas" i ett specifikt rum. Försök att hitta en balans redan i designfasen. Och kom i håg att rum på övre plan generellt sett ska ha lägre effekt än på nedre plan.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30698
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Sektionsradiatorer är snygga i gamla hus men ack så dyra, vet du om nån beg byggmarknad så kan du leta där?
Annars kan man istället sätta in kompaktradiatorer, då får man betydligt mer watt/kr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13384
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Om du vet hur huset är konstruerat så kan du göra en hyfsat exakt effektberäkning på http://www.energiberakning.se/ Klicka på 'U-medel'.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Älvan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Du kan få två filer från mig som jag gjorde och använde när jag konverterade mitt hus från direktverkande el till jordvärme. Mitt hus är byggt 1929 och är ganska stort och jag hade dålig koll på elförbrukning från tidigare ägare. Dock har jag kört nu i fyra år och det fungerar utmärkt och jag tycker att dimensioneringen var bra. Har lite kallras via golv som jag inte räknat med annars helt ok. Det fungerar till och med hyfsat nu när det är minus 32 grader (med lite stöd eldning i kakelugnar)

Kolla filerna och gör beräkning i excel-filen. Använd värmebehovs-pdfen (sid 62) för att få de rätta justeringsfärdena för ditt hus och för det område du bor i. Som du ser kommer filen från Thermopanel och jag valde också deras element men det finns ju likvärdiga från andra tillverkare. Dock tror jag att beräkningsmodellen fungerar oavsett. Kopiera kalkylen så du har en för varje rum. (_TP_Teknisk_broschyr_Dimensionering.pdf är originalfilens namn som kan sökas på googel eller här i forumet)

Det jag missade i mitt hus var att ha både utom- och inomhus termostat. Det kan vara bra att ha om man vill nyttja sina kakelugnar eller öppen spis. Annars var min princip en radiator under varje fönster, så stor och bred som möjligt för bäst ekonomi. Har en slinga som är lite för många radiatorer på så jag har lite dåligt flöde längst ut men är på det stora hela nöjd.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!