Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Radiatordimensionering - konvertering direktel - vilka tal ska man tro på?
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Radiatordimensionering - konvertering direktel - vilka tal ska man tro på? (läst 2813 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Saxpy
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 43
Karma +0/-0
Saxpy
«
skrivet:
18 januari 2012, 22:55:08 »
Citera
Hej,
har börjat planeringen för konverterat mitt hus från gammal direktel och kakelugnar till vattenburet med bergvärme.
Började med att räkna på radiatordimensioneringen med de schabloner som finns(75W/m2 resp. 40W/m3) och sedan med Thermopanels rekommendationer.
Om man räknar om slutresultatet till W/m2 så blev det så här:
1) 75W/m2 om man räknar på m2-schablonen... Surprise! ;-)
2) 102W/m2 om man räknar på m3-schablonen (Högt i tak)
3) 68W/m2 om man använder Thermoplan rekommendationer
Huset är från 1890-talet och har tilläggsisolerats i både väggar och vind. Tvåvåningar på torpargrund.
Hade ju gärna går på (2) men det blir ju omöjligt att lösa sektionsradiatorer till det, både pga priset och storleken.
Största rummet hamnar på 3,5kW fördelat på 3 fönster, det blir stora radiatorer vid 55/45grader...
Hur bör man resonera här? Förslag mottages tacksamt.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
SV: Radiatordimensionering - konvertering direktel - vilka tal ska man tro på?
«
Svar #1 skrivet:
18 januari 2012, 23:48:30 »
Citera
Ja du kanske har lite stöd i hur mycket el du har förbrukat för värme tidigare samt hur mycket du har eldat.
Eller ungefärlig koll på hur mycket elraddar det finns (effekt) i vardera rum och huruvida dessa klarar av uppvärmningen om dom ges tillåtelse.
Du har högt i takt men samtidigt är det två plan och inte en enplansvilla så en del av undervåningens värme stiger uppåt.
Jag hadde gissat på max 75 om det är tillägsisolerat. Men min gissning är lika god som din
En rad per fönster och så fet som plånboken och det estetiska tillåter är en annan approach. hehe
Dock gäller det ju att man inte får för mycket felbalans, som jag har.
Att man i ett mindre rum på övervåningen råkar få för mycket effekt. Det kan bli så pass mycket att det inte ens fungerar bra på högsta strypning och då får ju det konsekvenser även för andra delar av huset.
Grundläggande brukar ju vara att du utgår från yta, fönster och nedre eller övre plan, där motsvarande förutsättningar i övrigt innebär att övervåningen inte behöver lika mycket pulver.
Om du lyckas komma fram till hur många kw huset i sin helhet behöver vid kallaste ute-temp så kan du ju sedan försöka dela upp detta värde, rum för rum, rad för rad.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Saxpy
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 43
Karma +0/-0
Saxpy
«
Svar #2 skrivet:
18 januari 2012, 23:55:57 »
Citera
Förbrukningen är lite kämpig att få ett bra grepp om. Ligger nog runt 25000kWh plus 5-6m3 ved i kakelugnarna. Dock är inte hela huset uppvärmt eftersom det saknas i el i några rum helt och hållet.
Dessutom så är det ju inget riktigt reglersystem utan bara termostater på varje elradiator, att dessutom reda ut hur kakelugnseldandet ska bidra är ju lite småjobbigt...
Har nu placerat ut radiatorer i skissen och kommit fram till att jag hamnat på cirka 81W/m2. Om man letar runt här
så känns det ju inte för lite iallafall, eller?
87W/m2 på där nere och 76W/m2 på ovanvåningen.
«
Senast ändrad: 19 januari 2012, 00:00:12 av Saxpy
»
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #3 skrivet:
19 januari 2012, 00:00:16 »
Citera
termostater som reglering på elradiatorer brukar fungera utmärkt.
Egentligen behöver du nästan bara ett rum per våning som du kan utvärdera. Ta ett rum där du är säker på att det fungerar att få värmen dit du vill utan några andra värmekällor. Kolla vilken effekt elementet har och du är då ganska nära sanningen och bör hyfsat väl då ha ett hum om vilket pulver som krävs.
jag tycker 87 låter som ett fint riktvärde.
Det finns ju folk här på forumet som kan sådant här i detalj. Jag är så lågt därifrån man kan komma...
MEN... i slutändan är det ju faktiskt så att du har de platser du har att sätta radiatorer på..... så någonstans infaller en naturlig gräns. Det du ska undvika är att "go bananas" i ett specifikt rum. Försök att hitta en balans redan i designfasen. Och kom i håg att rum på övre plan generellt sett ska ha lägre effekt än på nedre plan.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Carl N
Manual-nörd
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 30698
Karma +20/-8
Kön:
Alien snowman.
Carl N
«
Svar #4 skrivet:
19 januari 2012, 08:33:51 »
Citera
Sektionsradiatorer är snygga i gamla hus men ack så dyra, vet du om nån beg byggmarknad så kan du leta där?
Annars kan man istället sätta in kompaktradiatorer, då får man betydligt mer watt/kr.
Loggat
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13384
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #5 skrivet:
19 januari 2012, 11:04:48 »
Citera
Om du vet hur huset är konstruerat så kan du göra en hyfsat exakt effektberäkning på
http://www.energiberakning.se/
Klicka på 'U-medel'.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
Älvan
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 13
Karma +0/-0
Kön:
Älvan
«
Svar #6 skrivet:
05 februari 2012, 21:38:40 »
Citera
Du kan få två filer från mig som jag gjorde och använde när jag konverterade mitt hus från direktverkande el till jordvärme. Mitt hus är byggt 1929 och är ganska stort och jag hade dålig koll på elförbrukning från tidigare ägare. Dock har jag kört nu i fyra år och det fungerar utmärkt och jag tycker att dimensioneringen var bra. Har lite kallras via golv som jag inte räknat med annars helt ok. Det fungerar till och med hyfsat nu när det är minus 32 grader (med lite stöd eldning i kakelugnar)
Kolla filerna och gör beräkning i excel-filen. Använd värmebehovs-pdfen (sid 62) för att få de rätta justeringsfärdena för ditt hus och för det område du bor i. Som du ser kommer filen från Thermopanel och jag valde också deras element men det finns ju likvärdiga från andra tillverkare. Dock tror jag att beräkningsmodellen fungerar oavsett. Kopiera kalkylen så du har en för varje rum. (_TP_Teknisk_broschyr_Dimensionering.pdf är originalfilens namn som kan sökas på googel eller här i forumet)
Det jag missade i mitt hus var att ha både utom- och inomhus termostat. Det kan vara bra att ha om man vill nyttja sina kakelugnar eller öppen spis. Annars var min princip en radiator under varje fönster, så stor och bred som möjligt för bäst ekonomi. Har en slinga som är lite för många radiatorer på så jag har lite dåligt flöde längst ut men är på det stora hela nöjd.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1354
dolda: 0
användare: 19
Användare online
:
9000
Johnlennonx
Heat?
Börje__
purjo__
Frazze62
holmfrid
Smurfen.
Hans Möller
uecjs
krambriw
Kurtivan
Jisse
Carl N
perra83
tomasbjork
slumpmässigt valt namn
KristofferN
jantijanti
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info