Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Låg temp returledning Nibe 750. Kalla radiatorer
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Låg temp returledning Nibe 750. Kalla radiatorer (läst 7397 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Leon_Azzaro
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 15
Karma +0/-0
Leon_Azzaro
«
skrivet:
17 januari 2012, 14:35:12 »
Citera
Hej!
Jag har ett nybyggt radhus (160 kvm) som består av en souterrängplan med golvvärme ingjuten i betongplattan samt ytterligare två våningar med radiatorer.
I entréplan finns det två fönster varav ett stort så radiatorn under det fönstret är av dimensionen 400*2000 och det andra radiatorn är 500*800. Det stora radiatorn är alltid varm precis där inloppet är på höger sida på toppen medan den är mycket kallare desto längre ned man känner. P.g.a detta känns det kallt i entréplan.
Våning 2 där alla sovrum finns är det jämt varmt och radiatorerna är hyfsat varma.
På pannan kan jag utläsa att det är 50 grader framledning medan endast 30 grader på returledningen och det är 0 grader ute.
Min fråga är varför jag har så hög delta T och om det kan finnas smuts i systemet som medför att det är dåligt flöde på främst radiatorerna i entreplan.
Jag har testat och laborerat med att stänga av cirkulationspumpen på golvvärmeshunten men det har inte hjälpt.
Vad kan vara fel?
Jag har PANELRADIATOR PURMO COMPACT C22 med MMA termostat och det är 2-rörs system med PEX.
Tacksam för svar.
«
Senast ändrad: 17 januari 2012, 14:47:19 av Leon_Azzaro
»
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
SV: Låg temp returledning Nibe 750. Kalla radiatorer
«
Svar #1 skrivet:
17 januari 2012, 16:34:39 »
Citera
kan det vara det stora elementet som är för hårt strypt. Men jag antar du kollat det redan.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19214
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #2 skrivet:
17 januari 2012, 17:32:53 »
Citera
På radiatorn bakom där termostaten brukar sitta kan man justera flödet på radiatorn den är antagligen för hårt strypt så du får dåligt flöde beroende på koppel kan man justera för hand eller så behövs ett verktyg för jobbet det låter lite konstigt om totala deltat ska påverkas så mycket av att 1 radiator är för hårt strypt så det är möjligt du får öka farten på cp lite grann så deltat minskar på samtliga radiatorer om det nu skulle vara så eller släppa på fler strypningar.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
Leon_Azzaro
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Leon_Azzaro
«
Svar #3 skrivet:
17 januari 2012, 19:48:17 »
Citera
Är radiatorn strypt från fabrik? För det är jag som har monterat dem och jag har inte strypt några radiatorer.
«
Senast ändrad: 17 januari 2012, 20:59:27 av Leon_Azzaro
»
Loggat
Erik Renberg
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 859
Karma +0/-1
Respekterar naturlagarna
Erik Renberg
«
Svar #4 skrivet:
17 januari 2012, 20:15:45 »
Citera
Har du försökt avlufta radiatorn i fråga?
Annars, Hur går rören från värmepumpen till de olika radiatorerna? Var sitter den problematiska radiatorn på slingan (början, mitten, slutet?)?
Vad har du för tilloppstemp och returtemp på de olika radiatorerna, och på golvvärmen ? (får alla radiatorer varmt vatten till sig) Är deltat 20 grader på alla ställen?
Och kan man öka hastigheten på värmebärarcirkulationspumpen i en 750 (för att minska deltat)? (har inte kolla på detta så jag frågar
)
Loggat
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.
Leon_Azzaro
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Leon_Azzaro
«
Svar #5 skrivet:
17 januari 2012, 21:04:55 »
Citera
Jag har avluftat radiatorn och det kommer ut vatten direkt. Dock så tror jag golvvärmen, pumpen i shunten närmare bestämt, är boven i dramat. Pannan sitter i entreplansbadrumet och tur och returen är uppdelade genom T kopplingar där vattnet delas till radiatorfördelaren och GV fördelaren. När jag stänger av pumpen i shunten i källaren till GV så blir det snabbt varmt till röret som går till radiatorfördelaren. Tror att GV stjäl flöde av radiatorernas bekostnad. Kan det stämma?
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #6 skrivet:
17 januari 2012, 23:52:44 »
Citera
jo det skulle ju kunna stämma
Man brukar kunna strypa flödet på en shunt. Returbegränsa. Så att det finns en gräns för hur mycket den kan ta av det totala flödet.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Leon_Azzaro
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Leon_Azzaro
«
Svar #7 skrivet:
18 januari 2012, 08:41:31 »
Citera
Jag har testat att strypa returen genom den ventil som sitter på shunten men tyckte att GV blev då inte så varm. Kan man bara inte ha cirkulationspumpen avstängd? Vad skulle det innebära? Dock får jag ändå hög delta T, cirka 15 grader minimum.
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #8 skrivet:
18 januari 2012, 08:57:06 »
Citera
om jag inte mins fel kan man mäta upp ganska höga delta om man exempelvis kör igång en golvvärme där golvet ännu inte är så varmt.
När jag stänger av golvvärmepumpen får jag lite underliga värden. Det verkar som om shunten (i mitt fall en lk minishunt, inte riktigt fungerar som den ska om man bara drar ur strömmen. Vill man köra utan shunt kanske man måste koppla ur den rent fysiskt. Jag upplevde det som om shunten kortslöt när jag drar ur sladden.
Loggat
Leon_Azzaro
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Leon_Azzaro
«
Svar #9 skrivet:
18 januari 2012, 12:43:56 »
Citera
Ok då får jag köra igång den men kan det vara smuts i anläggningen som gör att vissa radiatorer inte fungerar så bra?
Loggat
Erik Renberg
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-1
Respekterar naturlagarna
Erik Renberg
«
Svar #10 skrivet:
18 januari 2012, 16:51:08 »
Citera
Kolla smutsfiltret på värmebärarsidan (om du inte redan gjort det), så att det inte är igensatt. Då får man högt delta, och cirkulationspumpen orkar inte riktigt cirkulera värmen. Som i den här tråden (som handlade om en bergvärmepump):
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=45599.msg447399#msg447399
Annars kan du också kolla installatörsmanualen, sid 36 (enligt sidnumreringen) hur man kollar värmebärarpumpshastigheten: 750 har 2 cirkulationspumpar, en med 3 manuella lägen, och en annan som styrs automatiskt av pumpen för att åstadkomma ett förinställt delta vid DUT (Detta inställning görs i meny 5.1.14). Du kan ju kolla båda dessa inställningar och se om de verkar rimliga. (dvs: om pumpen går i läge I (långsammast) och differensen är inställd att vara stor, så är det inte konstigt att den blir stor).
Här finns manualen:
http://www.nibe.se/Produkter/Franluftsvarmepumpar/Produktsortiment/NIBE-F750/#tab-4
Loggat
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.
Leon_Azzaro
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Leon_Azzaro
«
Svar #11 skrivet:
18 januari 2012, 20:18:49 »
Citera
Tack Erik! Dock vart hittar man filtret? Är det något som installatören monterar separat eller sitter den på pannan? För något separat är inte kopplat.
Hur ändrar man att differensen inte blir så stor? Jag har valt radiatorer +gv i meny 5.1.14.
«
Senast ändrad: 18 januari 2012, 20:31:22 av Leon_Azzaro
»
Loggat
Erik Renberg
Dignitär inom värmepump
Karma +0/-1
Respekterar naturlagarna
Erik Renberg
«
Svar #12 skrivet:
18 januari 2012, 20:29:37 »
Citera
Smutsfilter ser ut något sånt här:
http://www.bing.com/images/search?q=smutsfilter
Installatörsmanualen (sid 15) säger "På returledningen skall även ett smutsfilter monteras".
Loggat
Leon_Azzaro
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Leon_Azzaro
«
Svar #13 skrivet:
18 januari 2012, 20:54:01 »
Citera
Det finns inget smutsfilter monterat. Ska man lossa på rören och koppla in detta nu? Hur blir man med eventuell smuts i systemet utan den nu? Öppna turledningen och släppa på vatten genom returledningen och sedan montera på ett smutsfilter på returledningen?
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #14 skrivet:
18 januari 2012, 22:51:05 »
Citera
jag är ingen röris. Fattar inte heller det här med smutsfilter.
Man ska hitta det. Sen ska man räkna ut vad som händer när man öppnar det. Rinner allt jävla vatten ut då eller =)
Kanske stänger man någon kran och hoppas det är rätt kran och då rinner bara 100l ut?
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
2
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Frånluftsvärmepumpar
»
Nibe
(Moderator:
Rickard
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1120
dolda: 0
användare: 16
Användare online
:
Börje__
permard@hotmail.com
jantijanti
ghupost
Josth
Kvarn
kebj76
jehu
Rillman
Andreasp123
RaveG
tardidan
Zappa59
joehal
sigge01
Jisse
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info