Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Trimma in sphinx värmepump.  (läst 15195 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Trimma in sphinx värmepump.
« skrivet: 17 januari 2012, 12:41:45 »
Då har jag fått igång ett värmesystem, den har en 500 liters ack tänk 6 kw elpatron shuntstyrning till radiatorerna och en sfinx 11kw lvvp. Nu som så många andra snåla personer vill jag ha ner elförbrukning så mycket som det bara är möjligt. Läst mycket här på forumet och det står mycket intressant att läsa men allt är bara så utspritt. Jag tänkte att vi alla kunde att ägna lite på att hjälpas åt att trimma in den.
Denna tråd vill jag helst ska vara till för när man fått pumpen att fungera som den ska. Inget om installation eller dylikt bara ren konfiguration av inställningar. Ev vad man ska göra för att få mest av den. Ska man spetsa med elpatron eller köra fullt enbart på pumpen?
Så vad har vi för alternativ? Trimma in avfrostningen är ju en sak. (fattar inte riktigt hur jagh ska göra jför att optimera) vad har vi mer för inställning alternativ?
Hoppas att flera hoppar på tåget.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #1 skrivet: 17 januari 2012, 12:58:10 »
Pumpen går ju billigare än en ren elpatron i alla lägen, så den när väl patronen går in så skall VP'n gå kontinuerligt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #2 skrivet: 17 januari 2012, 13:23:54 »
Har du beredare eller slinga i acktanken för vv ? Hur varmt vatten behöver du shunta ut för att hålla rätt temp inne när det är kallt. Har du en vanlig 3 vägs shunt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #3 skrivet: 17 januari 2012, 14:25:16 »
Har satt pumpen på 50 grader själv och stängt av elpatronen helt klarar av det men när den förstår av så slukar den nästan all ackumulerad energi för att sen starta om nästan direkt. Värt att poängtera att jag kör standard inställningar. Finns det någon möjlighet att öka framledningstempen eller ger den full kräm hela tiden?
Just nu har jag runt 33 grader till radiatorerna. Jag har slinga i tanken och det är en fyrvägsshunt.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #4 skrivet: 17 januari 2012, 14:28:31 »
Att den startar och stoppar beror antagligen på vart givaren sitter. med 4 vägs shunt bör du kunna ha elpatron på tex 60 grader samt köra vp på 45 grader mot radiator systemet och om inte framledningen räcker till så öppnar shunten mot övre delen av acktanken.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #5 skrivet: 17 januari 2012, 14:46:14 »
Varför inte värma uppenbart med pumpen?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #6 skrivet: 17 januari 2012, 14:58:56 »
Gör du varmvatten via tanken? I så fall är det en bra idé att hålla en högre temp i tanken. använder du den bara till att värma huset så får du bättre COP om du anpassar VP'ns temp till önskad framledningstemp.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #7 skrivet: 17 januari 2012, 15:20:27 »
Därför att varmvatten kostnaden är normalt en liten del av totala kostnaden och kör du lägre temp på vp så går den billigare samt lämnar mera effekt och slits mindre. Med slinga i tanken i alla fall med dubbla slingor så värmer vp nedre delen av tanken till tex 45 grader och elpatron övre till 60 grader då kommer du att genom att slingan börjar i nedre delen av tanken ha ca 35-40 gradigt vv innan vattnet går in och slutvärms i den övre slingan så totalt sett är det inte många grader elpatron står för. Men vill du kan du naturligtvis köra en högre temp på vp och inte använda elpatron det ger ett lägre cop på uppvärmningen av huset men högre cop på vv beredningen och vilket som är största delen vet nog du bäst själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Checkulater-gäst

  • Gäst
Checkulater-gäst
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #8 skrivet: 17 januari 2012, 15:57:18 »
Körde så några dagar men räkna på det och tyckte inte jag tjänade så mycket på att ha värmepump då. Därför jag nu testar att bara köra pump. Tycker patronen jobbar för mycket för att det ska vara värt det. Vet inte hur jag ska ta reda på hur man gör för att få det optimalt. Alla tips är välkomna.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #9 skrivet: 17 januari 2012, 16:01:21 »
Elpatron ska inte jobba om du inte tappar vatten det gäller att trimma in systemet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Checkulater-gäst

  • Gäst
Checkulater-gäst
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #10 skrivet: 17 januari 2012, 16:29:50 »
Kan det bero på dålig skiktning eller för jag hör den gå igång några gånger varje minut. Vad kan det bero på isf. Dålig isolering?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #11 skrivet: 17 januari 2012, 17:11:07 »
Är det samma givare som styr start stop på vp vart sitter den vilka temperaturer har du som start stopp. Med 500 liters tank borde vp gå ett bra tag. Ett alternativ är att montera en brytare på shunten och när shunten är helt öppen ska vp starta och när shunten är helt stängd ska vp stanna efter tex 30 min men då kommer det att bli för kallt för att få vv direkt ur acktanken så ska du få vv direkt är det nog en dålig lösning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad maos66

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 437
  • Karma +0/-0
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #12 skrivet: 17 januari 2012, 18:23:49 »
Hur värmer du tanken med pumpen - solslinga - plattvärmeväxlare eller direkt med tankvattnet? Vart/hur produceras varmvattnet och vart på tanken sitter elpatronen och på vilken nivå shuntar du ut? - puh.
Har vi koll på detta tror jag att vi tillsammans kan hitta ett bra förslag.
* 2 st Borö 500 l "acktankar" med solslinga
* 10,5 m2 Aquasol Big AR - solfångare
* LVVP Nibe F2120-12 - SMO40
* 9 Kw Relek elpatron (4-steg)
* Vedpanna (ej använd sedan 2016)

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #13 skrivet: 17 januari 2012, 19:45:38 »
Gjorde en snabb skiss. Den e inte fin jag vet men höjderna på allt stämmer hyffsat. Det är en shuntmotor på som styrs av rumstempen. Jag har satt börvärdet på 20.5 i huset. lvvp går in i en solslinga och givaren till den sitter mitt imellan ut och inloppet. Tanken skall ha skiktplåtar och skit i sig eller vad det heter för att förbättra skiktningen. elpatronen är en relek och det verkar som att den inte har stor skillnad på övre och undre gräns på när den slår på eller av med hjälp av termostaten. Kan det vara att den försöker hålla ett konstant på 60 grader om den skall vara på 60 typ går vattnet ner till 59 då går den igång och sen kan den stängas av vid 60 vilket leder till att den den kanske går upp till 61 vet inte. Dock vid avfrostningen drar pumpen ur mycket energi ur tanken. Sen kan jag ju säga att tank temperaturen är ungefär 10 under framledningen. Vet inte vad som är normalt. Och det tar ju typ en 10 minuter minst att få upp tempen på pumpen till nån vettig temperatur.

Hur är det med radiator vattnet kan skiktningen förstöras mycket om jag trycker på för mycket med cirkpumpen. Hur mycket flöde är lagom. Har en vilo pump nu som jag kör på läge tre är det kanske bättre att sänka den?

Blir lycklig för all hjälp jag kan få tack på förhand.

Utloggad checkulater

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trimma in sphinx värmepump.
« Svar #14 skrivet: 17 januari 2012, 19:52:30 »
hehe målade solslingan fel i tanken den är naturligtvis rättkopplad på riktigt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!