0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Synd för dig att du inte kommer att få uppleva hur en riktig v-p fungerar...
Det ska inte vara någon högre risk för isbildning under tex kompressorn vid snöfall eller blåst på en korrekt installerad utedel med fungerande värmekabel/stav.Men om din utedels dräneringshål inte kan svälja det extra smältvatten som blir om det snöar på baksidan/sidan om din utedel så ökar risken att det rinner in under kompressorn och fryser till is.utedelen ska helst luta svagt svagt åt vänster samt svagt svagt bakåt då dräneringshålen är i bakkant på utedelen.Detta är när du ser utedelen framifrån.Har du en värmekabel som inte fungerar i bottentråget eller har för liten effekt av någon anledning kan det medföra att det bildas iskakor i bottentråget som växer till sig och då är risken sedan förutom oljud att isen spränger sönder olika delar som tex kondensor/förångare.Har du satt i den den plastmojängen i hålet i bottentråget så bör du ta bort den då den mest hindrar avrinningen.
Hmm Har du en värmekabel som inte fungerar i bottentråget eller har för liten effekt av någon anledning Min egen Panapump CS/CU-E0EKEB-SPR saknar ju värmekabel!Riktigt illa vid snö och blåsväderGissar att samtliga av dagens värmepumpar har värmekabelPumpen tuffar på riktigt bra men vid snö och blåsväder vill man helst slå av maskineriet för att slippa avisningsjobbet.Numer lägger jag en gammal kökslucka på utedelen när de ska till snöoväder.Har en ny fråga jag grunnar på men den lägger jag in i en ny tråd AVT Pumparna har ju ingen värmekabel, kan ju vara en anledningen till att dom kostar också. Kollade nyss på brorsans AVT650 och där finns det ingen värmekabel
AVT pumparna borde väl vara billigare istället då dom är för snåla för att komplettera med detta då det som oftast behövs Rena rama lurendrejeriet att ta dubbla pengarna för en AVT maskin är rena rama sanningene men det finns hundra trådar om detta så inget som behövs förtydligas ännu en gångBrorsan fick den installerad 2009, har fungerat bra dom här kalla vintrarna utan elkabel. Dyr javisst, men kalkylen stämmer enligt brorsan.
Det är bra att den fungerar utan värmekabel i tråget, mitt inlägg var att dom flesta behöver komplettera med en värmekabel trots att det är ett uppslitsat hål i tråget.Samma uppslitsade hål som var på dom modellerna förut oavsett om det var en AVT eller såld via Kinnan eller LMG.Det fick inte speciellt länge innan vi och många med oss började kompettera dessa modeller med värmekabel trots att det inte skulle behövas tack vare det speciella bottentråget enligt leverantören Panasonic.Kalkylen håller säkert men det hade varit betydligt angenämare kalkyler om inköpspriset vore hälften eller mindre !!!!!!