0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
1968 var på den billiga oljans tid. Isoleringen i husen blev därefter. Då är det rimligt att det behövs tillsatsel när det är runt noll ute.
Kan värmepumpen ta någon skada av det eller kör den så mycket den orkar nu även fast den inte får hjälp av elpatronen?
Det går bra att köra så, jag gör det. Kom bara ihåg att slå till elpatronen om du reser bort, annars kan vattensystemet frysa sönder om kompressorn stannar.
Pumpen är 14 år gammal och kanske inte håller så länge till med tanke på att den bör ha gått mer än 4500 timmar/år. Finns det möjlighet att komplettera med en markslinga så att det är möjligt att ersätta den med en kraftigare pump när den nuvarande har tjänat ut? Borrhålet klarar tyvärr ingen kraftigare pump. Jag kör också med tillsatspatronen normalt urkopplad. Det gäller som sagt bara att se till att koppla in den när man reser bort vintertid.
För att kunna ta ut ett par kW till, vilket är vad en ett nummer större pump kommer att göra, behövs det gissningsvis ca 200 meter markslinga vilket kräver 200 - 300 m2 mark. Det beror lite på vad det är för temperatur på in- och utgående köldbärare med befintligt borrhål hur mycket markslinga som krävs. Borrhålet är hårt belastat. Även om det behövs tillsatsel redan vid plusgrader bör pumpen leverera minst 80 % av husets värmebehov som gissningsvis ligger runt 30 000 kWh/år. Det är svårt att säga om en luftvärmepump kan vara en vettig investering. Är radiatorsystemet intrimmat så att radiatorerna får rätt flöden? Där kan det finnas en del att vinna utan någon större kostnad.
Någonstans på returen från radiatorerna ska det sitta ett smutsfilter, se bilden, stäng av alla ventiler som du ser på rören till/från radiatorerna och släpp ut trycket vid expansionskärlet innan du öppnar och rengör.
Sen fyllde jag på expansionskärlet till 0.9 bar ungefär. Hur mycket tryck ska det vara? Enligt frugan så gick pumpen när hon åkte till jobbet en timme senare.
Värmepumpen är igång och vi får ut väldigt varmt vatten ur kranarna men elementen är inte varma, bara lite ljumna.
Om inställningen för varmvattentemp är för hög ger det HP-larm. Testa att sänka lite.
0,1 bar per höjdmeter mellan manometern och högsta punkten i systemet + ca 0,5 bar i säkerhetsmarginal.Hade du 0,4 på mätaren, högt mellan pannrummet och högsta punkten så kan det ha blivit problem med cirkulationen under ogynnsamma förhållanden.Återställer sig HP-larm automatiskt?
Väldigt varmt vatten ur kranarna är nog förklaringen till att pumpen stannade pga HP-larm. Det kan vara varmvattentemperaturen som är för högt inställd eller givaren (GT3) som visar för låg temperatur.
Hur går jag tillväga för att justera det?