Hej,
har funderingar på att sätta in en luftvärmepump i källaren för att kunna höja värmen utan att för den skull höja kostnadera alltför mycket. Idag direkt-el-radiatorer. Jag har ett enplanshus med källare med öppet trapphus mellan planen. I trapphuset i markplan sitter en Fuitsu Nocira, som dock inte klarar att trycka ned någon luft i källaren.
Just nu tänkar jag, som har synnerligen begränsad kunskap, såhär: jag sätter en luftvärmepump av golvmodell under trappan (alltså samma trapphus som luftvärmepumpen i markplan - i princip rakt under). Golvmodell på grund av låg takhöjd i källlaren och för att jag inbillar mig att det är bättre om varmluften sprutas ut nära golvet med tanke på att den stiger uppåt. Placeringen under trappan beror på att jag inte vill ha en surrande innedel i gillestugan och att jag vill ha de två utedelarna bredvid varandra för att inte förfula huset ytterligare.
Nackdelar är väl att det inte blir helt fritt luftflöde när pumpen sitter under trappan (dessutom finns ett skrivbord framför).
Jag undrar: tänker jag rätt?
Jag undrar också:
kommer värmepumpen kunna blåsa in luft ordentligt i gillestugan (viktigast) eller kommer den stiga och stanna i trapphuset? (enkel planlösningsskiss bifogas)
kommer källarvärmepumpen påverka markplanets värmepump ovanför negativt på något sätt (en hel del av värmen kommer ju stiga uppåt)?
Finns det negativa faktorer med att ha två utedelar bredvid varandra?
Jag är mycket tacksam för svar från expterterna på detta forum.