Det finns väl helt enkelt minst två varianter, dvs med slutna celler och öppna. Skulle även kunna tänka mig att de som inte är täta kan vara lite olika otäta.
Benämningar är förstås ett problem och källa till förväxlingar. Helt klart är dock att cellplast (liksom fogskum) kan ta upp vatten. Sådana cellplastblock som ligger under flytbryggor blir också väldigt tunga med tiden - men de flyter ju ändå utan vidare, densiteten kanske som mest blir hälften av vattnets.
Vid byggnation så är väl båda varianterna användbara, ibland är det viktigt att det är helt tätt (under jord och med fortsatt fullgod isolering), medan det i andra lägen är viktigt att det tillåter viss diffusion. Jag har på ett ställe skruvat upp frigolit, som jag åtminstone tror har öppna celler som en slags trossbotten. Det är också tätat med fogskum, och där är det i viss mån tanken att det inte ska vara helt tätt. Jag upplever efter ett antal år att det inte blivit fuktigt, utan ventilationen är så god att det kanske är ungefär lika som med trä, det tar upp fukt, men sitter det inte mot marken eller utsatt för väta, så hålller det sig torrt - och ventilerar även ut ev fukt inifrån. Misstänker dock att det ventilerar väldigt dåligt - kanske som trä.