0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Installerar man verkligen 1-rörsystem i nya hus?
Om framledning och retur är dragna tillsammans vid alla radiatorer så borde man kunna bygga om till 2-rörs ganska enkelt. Dock skall det ju fungera även som 1-rörssytem om allt är korrekt gjort...
HejVi hade med Sus, men löstes ganska lätt, var på kvällen när vi låg i sängen, och allt var tyst, när pumpen gör värme och Cirkpump, den svarta som sitter undertill på pumpen var ställd på högsta läget, och "auto" läget, så direkt när den kör värme så kör den CP på full fart, sen kommer suset när termostaterna står och just ska öppna eller stänga, sänkte pumpen till läge 1, och manuellt, läget till vänster.Testa med pumpen, vi har rad på övre plan, som styrs av Nibens egna inbyggda Cp, och ext Cp till golvvärme.
Byggherren är väl du?
Ett tillägg: Fick tipset i en annan tråd att kolla flödesinställningen i Servicemenyn 5.1.14 eftersom den bör stå på Radiator och inte Rad. + Golvvärme eftersom jag har shuntade slingor. Dubbelkollade med Nibe och dom höll med. Ville egentligen inte ändra nåt innan VVS-firman är helt klar men eftersom jag inte vet när dom dyker upp nästa gång gjorde jag justeringen för att testa.dT börvärde ändrades från 4 till 2,6 vilket jag blev lite överraskad av. Trodde att beräknat delta borde bli högre med endast radiatorer? Kanske stabilserar sig när pumpen får gå en stund med nya värdet.