När man sedan använder bemanningsföretag för att det är "billigare" då börjar man undra hur det står till med miniräknarna.
Har efter att ifrågasatt den stora delen inhyrd personal fått svaret att "vi betalar inte arbetsgivaravgift så det blir billigare" när jag tog upp frågan vid ett möte på ett företag jag arbetat på.
Och det är ett kortsiktigt sätt att se på det hela för visst man betalar inte arbetsgivaravgift men det gör bemanningsföretaget plus att de skall ha vinst så summan blir att det blir dyrare per gubbe än om man anställer.
På mitt företag hade vi i serviceorganisationen leasade bilar. Men så med ny organisation och nya chefer så fick det inte längre vara så.
Det skulle bli mycket billigare och bättre att hyra bilar, och så fick det bli.
Blev det billigare? Knappast, men orsaken var att man inte ville binda sig vid fasta kostnader för det gillade inte de sk nyckeltalen.
Men att de rörliga kostnaderna skenade det gjorde visst inget.
Elakt kan man väl säga att hyrbilarna antagligen luktade bonus för någon ekonomichef.
Det är säkert även så när det gäller personal i många fall. Man slipper skylta med de verkliga kostnaderna när man inte har så höga fasta kostnader i form av anställda. De inhyrda räknas inte in i sammanhanget.