0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej måste bara skriva av mig lite....om jobbundrar varför det ska va så svårt att få ett riktigt jobb...har springvickat i olika kök på våran kommun av å till i ca 14 år...har dock under sommaren jobbat i skogen varje år...tror jag nekat att jobba 2x under dessa årunder dom åren har jag sett folk komma å gå in å ut på dom olika arbetsplatserna..har alltid sökt jobb då nån tjänst kommit ut,men har alltid fått veta att interna tillsättningar går först + att vissa har ju lasat in på jobben...har tom en gång fått veta att jag inte fick jobbet...pga att dom ville inte låsa fast mig på ett ställe utan va jätte nöjd med att jag utan problem kunde jobba på dagis,skolkök och sjukhem utan inskolning pga att jag va så flexibel...enligt min mening kan eller går det väldigt bra att "styra in" folk på ett jobb med hjälp av las ...om man ser till att en utvald vikarie alltid... får all tid som blir över å resterande timmar får slappet ta..det lustiga är att jag ser ju att andra inte behöver slava på timmmtid å spring vick,utan misstänker att dom kräver att få mer ordnade former å anställningar nu i dagarna har ett annat ställe hört av sig å vill att jag ska va backup på deras arbete...för ordinarie perssonal ska jobba på annan ort..som vanligt e det inhopp å timmar dom vill man ska arbeta...har fan i mig lessnat,strul med papper problem med a-kassan då jag nött upp alla mina deltidsdagar på sjukhemmet ...jag ids inte nu skiter jag i detta...kommer inte att joura som timvikarie en dag till å kommer inte att gå med på att jobba vid behov...den dan dom ringer å erbjuder ett jobb på 4 veckor eller mer kommer jag med glädje gå ut å jobba annars få det va ....
Ett riktigt jobb får du genom att visa framfötterna, dvs visa att du kan något, sälja dig själv.
hej joo jag vet.men min egen erfarenhet är ofta att det bara är ...käft å bakben på perssoner som framhäver sig skälv å pratar vitt å brett om hur duktig dom är...klart enklast och mäst rättvist är provjobb i en eller ett par mån....så ser man vad perssonen kan..ha vare med om folk som va europa mästare i svetsning då dom sökte jobb...verkligheten va en helt annan dög inte till å svetsa i hop 2 plattjärn i en hästvangn å än mindre läsa en ritning.....i min värd funkar det så här söker jag jobb som svetsare,skogsröjare,kock mm mm SKA jag kunna allt som jobbet innebär å hällst mer....kan jag inte göra jobbet pga okunskap eller dålig utb ...ska jag häller inte ha fulllön...då jag ej kan utföra jobbet som jag påstår att jag kan eller har utbildning förär jag utbildad svetsare ska jag kunna lägga en bra å gotjänd svets,jag ska kunna läsa ritningarna jag får uti handen mm mm Det är det min chef betalar ut lön för ...min kunskap å mitt kunnande... På minner lite om då brosan skulle assistera en svetsare på en stooor industri med sin hjullastare,han höll upp traversbalk som killen skulle svetsa i hop.....då killen äntrat upp på balkarna började det rengna svetstråd runt traktorn å killen va fly förbannad.brosan hoppade ut å frågade om svetsen va paj ...killen frågade då brosan om han kunde test svetsa lite för å se om svetsen funkade,brosan äntrade upp å test svetsade lite utan problem....på lunchen frågade killen om brosan va svetsare ...å berättade att han nyss gått ut sin svetsutbildning...killen dög inte till å svetsa ...å dom som rönkade fogarna va 50m bort...stabilt som fn.....hur dom fixade utbildningen...joo en av dom på firman kunde svetsa,så han svetsade alla svetsprov åt alla på firman....killen fick sen sparken då han gick in till chefen å i frågasatte hur fan det skulle sluta då 2 av 10 kunde svetsa ...