0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej.Bor i en 1,5 plans hus från smålandsvilla/tegelfasad utan golvvärme.Har en frånluftsvärmepump nibe fighter 310P värmeelement i varje rum.Undrar vad ska jag ha för inställning på förskjutning värmekurva resp.val värmekurva.Bor i Ystad skåne gäller samma inställning vinter/sommar.Har precis flyttat in./mvh persson,
Börja med värmekurva 10 och förskjutning -2, vänta ett dygn, och höj till -1 om det är för kallt inneJa samma inställning sommar som vinter men på vår/sommaren kan du stänga av elpatron resp cirkpumpen för att värmepumpen skall gå så länge som möjligt i tid = spara energi
Cirkulationspumpen motioneras en gång per dygn även när den är avstängd. Det går utmärkt att stänga av på vår-höst.
Det säkraste är att tömma ur, spola/skölja och fylla på rent radiatorkretsen och pannan ett par gånger efter varandra samt montera smutsfilter om det inte är gjort tidigare. När cirkulationspumpen kärvar ihop mitt i vintern är det inte så kul, blir snabbt kallt. Montera isär och rengör den noga så kanske den håller, annars byt till en färdigrenoverad utbytes cirkpump. Räcker normalt att bara byta själva pumpmotordelen på samma utbytesmodell. Under sommaren skulle det bli alldeles för varmt i huset om cirkpumpen fick vara på...
Rent allmänt av ren självbevarelsedrift tycker jag att man skall ha ett antal vanliga elradiatorer i huset ställda på t ex 16 grader. Om man är borta (lilla semesterresan) och pumpen mankerar av något slag så blir inte huset utfryst.