0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej Carl N och Erland,Om jag börjar med erlands frågor så är brine tempen under den varma delen av året 7-9°C in och 4-6°C ut. From oktober månad börjar pumpen att gå mer och mer iom lägre utetemp/längre gångtider och tempen i hålet sjunker sakta men säkert. From december går pumpen istort sett 100% fram till att utetempen börjar stiga över +2-3°C igen (mars). I slutet av vintern är kb in 2-3°C och kb ut -1-0°C.Har funderat på L/L som komplement men får svårt att fördela den extra effekten över hela huset. L/L är ju inte heller som mest effektiv när jag verkligen behöver den extra effekten (+2 - -15°C).Carl N; jag var faktiskt inne på din linje att installera en L/V-pump som körs med flytande kondensering mot radiatorsystem. Befintlig vp kör endast mot acktank (varmvatten+ev golvvärme) men här hade det varit bra att få ett inkopplingsförslag på hur jag kan spetsa L/V-pumpen med vatten från vp/acktank om detta krävs. VP/acktanken kommer ju har överkapacitet för att endast köra varmvatten så det skulle inte bli några problem att få tillräcklig temp i acktanken (tex 50-55°C) som skulle kunna hjälpa L/V under de kallaste dagarna. Låter nästan som om detta är den lönsammaste investeringen som jag kan göra. Tacksam för synpunkter!