Nu var det bestämt! studs
Har precis godkänt en ny offert från installatören på 74.000:-. Detta inkluderar en Nibe 1115 8,5kW med nytt 70m borrhål och installation. Elektrikerkostnaden får jag stå för och även grävning från hus till borrhål. Avståndet till det nya borrhålet blir 15m och placeras på vår uppfart (enda alternativet att komma bort mer än 10-15m från det befintliga hålet). Tanken är sedan att borrhålet vinklas några grader så att avståndet blir något större....
Befintlig acktank 500L (med vv-slinga) kommer användas som vvb men även framöver för att shunta ut golvvärme till badrum, altan och ev. kök i framtiden (det gick trots allt att övertyga installatören om att behålla denna) . Borran kommer i slutet av november så nu har jag några veckor på mig at gräva. (Hoppas på fortsatt mildväder så inte tjälen kommer...

)
Finns det några uppgifter på hur mycket energi för nära placerade hål stjäl av varandra?
Hur mycket bör man kompensera i borrdjup om tex hålen är 10 resp 15m ifrån varandra jmf med 20m?
Har fått godkänt att använda 80.000:- av regeringen så om utrymmer finns kommer två av våra gamla duplex sektionsradiatorer att ersättas med två biffiga Korado raddar i allrum + stora badrummet för att undvika kallraset på övervåningen.
Tack för alla synpunkter och svar jag har fått. Trots att det vara denna lösningen jag själv har känt mest för hela tiden är det alltid bra med att vrida och vända på andra alternativ och lösningar.
Garanterat så återkommer jag med nya frågor när den nya anläggningen ska trimmas in.
Tack återigen!!
/soda