0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och i denna fråga skall EU överhuvudtaget inte ha ngt att säga till om
Då liksom nu får man som kommun- och samhällsinvånare finna sig i förändringar som är nödvändiga och viktiga för samhället i stort och så är fallet med vattenkraften.Skulle man låta varje norrländsk tjurgubbe, eller tjurgumma med för den delen, bestämma i fråga om vattenkraft skulle man då såsom nu inte haft ett enda vattenkraftsverk och inte en enda meter kraftledning som gick söderut.
I tråden som Rickard startade med rubriken "Härdsmälta i Japan" hävdade du gång på gång mångordigt, att kärnkraftens olika faror och nackdelar var starkt överdrivna och att Fukushimakatastrofen egentligen inte var ngn större fara och inte orsakat ngn större skada på omgivningarna i skepnad av människor och natur. Nu hävdar du med ungefär samma emfas och mångordighet vattenkraftens många nackdelar och faror plus en massa trams om att vattenkraften är miljöskadlig. Åtminstone "någon annanstans.."Det går att förvånas och häpna för mindre..
Den här tråden har rubriken: "Elpris rörligt December 2011: 34,14 öre." med faktauppgift:...Jag håller mig till det ämnet..
De två senaste åren har elpriset/kwh på elräkningarna för december/Januari varit lite så där halvroligt att ta del av. Nu och framåt blir det nog ändring på det även om temperaturen och fyllda vattenmagasin i år hjälpt till en del för att dämpa priset. Tendensen att vi har ett ökande överskott elkraft via trygg vattenkraftstillgång i botten och en ökande satsning på alternativ som vindkraft, solceller, värmepumpar osv. plus en del kärnkraftsverk som ej revideras mitt i eldningssäsongen ser lovande ut tillsammans med en ökad satsning på energieffektiviseringar.Mig skulle det inte förvåna om vi nu har hamnat på den nivå som kommer att stå sig för överskådlig tid framöver men vissa kortare(ngn dags) ner- och uppgångar.
Ok. I fortsättningen diskuterar vi bara december månads rörliga pris i den här tråden.Jag skall be moderatorn ta bort alla irrelevanta inlägg.
Jag ville bara peka på 2 saker. 1. Vattenkraft är inte fritt från konsekvenser 2. Dina förenklingar om att elpriset alltid kommer vara lågt bara för att det är lågt nu är felaktiga. Här får man gå till början av tråden för att minnas lite närmare vad du framförde för argument. Det säger sig självt att tillgången på vatten i kombination med temperatur kommer påverka priset.
hur har du nått din slutledning och vad menar du med vissa upp och nedgångar?