Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Fläkthjulets eller fläktmotorns lager som är dÃ¥ligt?  (läst 11483 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad krudtugle

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic TE9 samt Mitsubishi FD25
men nu som först tänkte jag till och kollade -du har ju TE9, en helt annan modell. Så hemsk ledsen om jag dragit in dig på villospår :(

Ingen fara. Bättre det än att inte få några svar alls. Tack för att du meddelade att du hade en annan modell!

Min plan är att först skruva isär fläktmotorn och sedan köpa lager, när jag kan mäta dimensionen.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Äh fanken... jag har hittat motorn men inte fått upp kåpan på fläktmotorn än. Dock så såg jag att min fläktmotor INTE har samma reservdelsnummer som din. De mått jag rapade upp på keramiskt lager är de som hör till E9/E12 -DKE's innerfläkt, men nu som först tänkte jag till och kollade -du har ju TE9, en helt annan modell. Så hemsk ledsen om jag dragit in dig på villospår :( Det är möjligt att dom är likadana lagermässigt men olika i övrigt, så, nu skall jag stänga min glappande trut.

Nu skall jag öppna min glappande trut.. :D
Jag är relativt övertygad om att det sitter samma lager i TE som i övriga, dom skillnader jag sett på diverse motorer har varit måttliga effekt skillnader som har gett måttliga skillnader på luftflöden, hur som hällst så bör inte skillnaderna vara så stora att det inte går att modda dom så att dom passar.
inte modda lager då :D, utan tänker på kontakt stycken..=)

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Det är nog bättre du hÃ¥ller din glappande trut stängd dÃ¥ det skiljer pÃ¥ axelns längd mellan vissa modeller  :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
Det är nog bättre du hÃ¥ller din glappande trut stängd dÃ¥ det skiljer pÃ¥ axelns längd mellan vissa modeller  :)

Ja men då är det nog inte otroligt att man då kan använda rotorn från sin gamla motor.. :D
husen verkar vara identiska mellan dom flesta modeller.

jag har föresten fått hem ett exemplar med helgjutet hus, skall försöka byta lager på den, tänkte helt sonika sticka av den/svarva med ett stickstål, sen svarva en hylsa i plast som man sen kan trycka in husen i,
får väll se hur det går. :-X

Dogge.
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8467
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
Har inte en susning om det går att använda innanmätet till dom flesta modeller.
Gäller nog att mäta ordentligt då det även finns olika "hus"
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad krudtugle

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Tyresö
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Panasonic TE9 samt Mitsubishi FD25
Sådärja! Nu är lagren i motorn bytta. Jag inväntade den varma årstiden för att kunna meka när vi inte behöver pumpen.

Med hjälp av en manual härifrån var det lätt att montera bort motorn (även om inte manualen stämde helt och hållet):
http://www.citcop.se/installation-av-flaktmotor

Följande länk var till hjälp när jag skulle plocka isär själva motorn:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38709.0

Plåtlocket satt hårt fastpressat på motorn och krävde en del våld för att få bort. Motorns plasthölje gick delvis sönder i anslutningen till locket, men jag limmade tillbaka locket med epoxilim och det blev till synes bra.

Det var inte helt uppenbart vilket av lagren som var dåligt, men efter att ha snurrat bägge två för hand och lyssnat tror jag att det var det bakre, det som sitter bakom kretskortet. Det var dock inga problem att få bort kretskortet med hjälp av lödkolv och tennsug.

De gamla lagren gick att få bort utan problem, men för att få på de nya lagren var jag tvungen att lägga motoraxeln i frysen och värma lagren med varmluftspistol. Annars gick det inte.

Jag köpte keramiska lager på Biltema, dimension 8x22x7. De kostade 60 kr/styck. Nu är fläkten tyst, men däremot är det obalans i fläkthjulet. Eftersom det bara går att montera fläkthjulet på ett sätt vet jag inte riktigt vad jag kan göra åt saken. Förvisso är det möjligt att det var obalans i fläkthjulet innan. Det är inget jag har noterat tidigare, men det är ju heller inget jag har tänkt på eller undersökt.

Det är skönt att fläkten är tyst, men det känns som att lagren inte kommer att leva sÃ¥ länge med obalans i fläkthjulet  :-\

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!