0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Joka du fick kaffe som man får det i Grekland-Turkiet och det är mycket gott.Men man kan inte röra om då får man sump i munnen.
Tvärtom. Vattenkokare. Koka upp häll på rör om. Vänta nån minut, pressa, klart. Inga filter. Ingen pump. Ingen elektronik.
Annars hade jag förr i tiden en Don Pedro, och det kaffet är också perfekt, men man får diska försiktigt.
Jag trodde också att espresso mest var något för nördar och lite knepigt folk, men det beror helt på vilken sort och hur den görs, om jag gillar den. Dagens kapselmaskiner kan göra allt från en kopp choklad till te eller vanligt kaffe, också.Grejen med en kapsel maskin är två saker som jag ser det:1. Enormt snabbt och enkelt att få en kopp högklassigt kaffe/varm dryck. Därför behöver man aldrig ha kaffe på evig värme.2. Kapselkonceptet garanterar att man alltid har något färskt tillgängligt, istf för ett öppnat paket Gevalia med okänd härkomst.Kan man då utom i undantagsfall skippa de miljömässigt ohållbara plastkapslarna, och istället mala (och ev rosta) sitt eget favoritkaffe och köra det i samma snabba, flexibla maskin, då har mänskligheten faktiskt kommit ett stycke framåt! Får allt bli en evighetskapsel i RF! Få se om jag kan hitta någon för lägre pris än jag gav för hela maskinen...Återkommer med rapport!
Första koppen så lyckades jag dumpa hela teskeden i ett svep så då rasade sockret förstås igenom direkt, men vid kopp 2 så lyckades jag sprida iaf hälften rätt jämnt ovanpå creman och då var det inga problem för den att bära den extra lasten i flera sekunder. Resten rasade igenom i en punkt.Finns väl någon sockerströare för riktiga baristor antar jag, och känns det enkelt att få en hel rågad tesked att ligga ovanpå på samma sätt.Så godkänt får det nog bli!
Har prövat diverse alternativkapslar till Nespresso, men de har aldrig varit i närheten i kvalitet.Och när de bara kostar 10-20% mindre blir det ointressant.Aluminium håller aromen bättre än plast.Men kanske ska pröva några från https://kaffekapslaronline.nordicshops.com/