0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Intressant med mätning men öppna kretsar är som sagt öppna kretsar. Dock eftersom den normala strömmen genom givaren bara är någon enstaka [mA] och om då A/D-omvandlaren på mikroprocessorkortet även inkluderar multipler av nätfrekvensen kan det kanske ändå påverka kanal 08 värde en aning? Vet tyvärr inte vilken samplingsfrekvens som används. Den borde vara tämligen låg och då ska inte n x nätfrekvensen alls komma med. Går ju annars att bygga med dubbla reläer, först ett 230V som styr en 12V-krets med ett 12V-relä som i sin tur styr inkoppling av extra resistorn. Alt. löda in ett par ledningar på relä nr 1's 12V-matning på det stora elektronikkraftkortet och "tjuva" 12V-styrspänningen därifrån till ett extra 12V-relä. Eftersom steg 3 elpatron relä inte är monterad måste 12V-trafon minst klara mata ett annat extra relä.
Styrkortet kostade 1250:- exklusive moms och det var visst alltid den senaste styrkortsversionen man får då de tillverkades. Antagligen samma programvara som för 2008 årsmodell som jag har med starttemperatur kompressor 53°C och stopptemperatur kompressor 56°C.=> Trodde de skulle vara dyrare. Inkluderar nog inte arbetet, kanske inte svårt att byta iofs.
Det byter du enkelt själv. Dra först loss ratten (förskjutning värmekurva). Under ratten finns en mutter (14mm nyckel har jag för mig) som plockas bort. Dra ej åt muttern hårt vid återmontering! Öppna frontpanelen så ser det ut enligt tidigare bifogad bild. Lossa kablarna på styrkortet. Styrkortet sitter fast med 4st plastpiggar (ben) med hullingar på. Tryck ihop hullingarna med en spetstång eller liknande på ena plastpiggen och lirka/dra upp styrkortet så det kommer ovanför hullingarna. Gör likadant på de 3 andra plastpiggarna för att få upp styrkortet. Det låter kanske krångligt men det är jätteenkelt, det är lättare att förstå hur jag menar när man ser det.För att komma åt att ändra byglingen på styrkortet (sidan 18 i instruktionsboken i nedanstående länk) behöver man lossa på styrkortet. Kablarna behöver ej lossas i detta fall. http://www.nibeonline.com/pdf/711305-1.PDF
Den här informationen kommer att vara jätteviktig om/när jag byter kort, du måste gjort det här själv? Varför i såna fall? Hur länge har du/ni kört 410:an?Men, ingen här på forumet har en susning eller idé eller tips på hur jag hittar problemet med för låg framledning som jag får "ibland" (fel tråd, jag vet).
Nu visas horisontella streck i sifferfönstret vid uppstart istället för vertikala (se sidan 18 i instruktionsboken i tidigare länk). Detta innebär att elpatronen enbart tillåts vara i drift då kompressorn är i drift (förutom i avfrostningsläge). Dessutom begränsas framledningstemperaturen till maximalt 60°C.=> Var inne på samma sak förut också, har för mig att det stod otydligt i min manual om varför man skulle ha den ena eller den andra inställningen, originalinställningen verkar konstig, att elpatronen ska kunna gå när inte kompressorn kör. Borde kanske göra denna grejen också, jag verkar ju inte klara mig helt utan elpatron längre.
Även om man har en inverterstyrd VP så kör den väl på max effekt när den gör varmvatten så det blir ingen skillnad mot en on/off?
svmh906: Jag tycker inte du ska ändra byglingen på styrkortet. Jag gjorde det först, men nu har jag ändrat tillbaka så att elpatronen får gå in trots att kompressorn inte är i drift (vertikala streck nu igen vid uppstart). Med facit i hand har jag inte märkt någon skillnad. Jag håller med om att det står otydligt i manualen. Elpatronen lever sitt eget liv och startar och stoppar på samma panntemperatur oavsett hur byglingen är, enda skillnaden är att kompressorn måste vara i drift för att elpatronen ska få starta i det ena byglingsalternativet. Fast det är den ju alltid vintertid ändå. Vill jag inte att elpatronen ska gå, kopplar jag bort den med knappvalet. Anledningen till att jag har ändrat mig är för jag har upptäckt att kompressorn startar och stoppar flera gånger i timmen under sommarhalvåret, då kompressorn endast tillverkar tappvarmvatten. Nibe Fighter 310/410p har en kompressor av On/Off-modell och tyvärr inte någon frekvensstyrd invertertyp som kan reglera effekten. För att komma undan alla dessa start/stopp som sliter på kompressorns livslängd väljer jag att istället köra med elpatronen 6 timmar/dygn för tappvarmvattentillverkning under sommaren. Detta genom att trycka in knappen "extra varmvatten" 2 gånger då en konstant höjning av varmvattentemperaturen sker under 6 timmar/dygn med elpatron. Jag har valt att trycka in knappen vid 16-tiden för att få elpatrondriften fram till 22-tiden eftersom det oftast är då man förbrukar mest varmvatten.På våren när vi inte längre behöver någon värme i huset gör jag denna driftsändring för att slippa värma upp huset med elpatron i onödan. Alltså stänger jag först av av cirkulationspumpen för värmesystemet på driftväljarknappen, även elpatronen måste blockeras för att kunna stoppa värmesystemets cirkulationspump (om "extra varmvatten"-knappen är intryckt får elpatronen tillåtelse att gå fastän den är blockerad). För att ändra tillbaka till enbart kompressordrift så trycks extra varmvattenknappen in 1 gång så lampan i knappen slutar blinka.
Jag vet inte, men så är det kanske. En inverterstyrd FLVP med intelligent styrning borde köra på minsta effekt vid enbart varmvattenproduktion för att slippa en del onödiga start och stopp.
När varmvattnet är slut så vill man väl inte vänta 12 timmar på att det finns nytt?