Har du tagit bort motorenheten och tryckt på den fjädrande pinnen och den går lätt att tycka in och fjädrar själv lätt ut igen till sitt ändläge? Om den går ända ut till sitt ändläge kan du kolla genom att med en tång försöka dra ut pinnen. Om det går att dra ut pinnen ytterligare litet växlar inte ventilen som den skall.
Kan jag gissa att din pump är från 2001 och att du aldrig har gjort något åt växelventilen förut?!
I så fall är jag ganska säker på att ventilen går trögt och inte själv fjädrar ut till sitt ändläge. I varje fall gjorde inte min växelventil det efter 8 år (samma Honeywell-ventil som din) och du kan läsa i detta forum om många andra som har haft samma fel.
De flesta byter ut ventilen mot en ny för en massa pengar. Jag skulle inte tro att motionerandet hjälper speciellt mycket. I varje fall inte i längden.
Jag bytte till nya O-ringar i min och den blev därefter som ny igen. Det kostade som du kan läsa om här
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44153.msg428736#msg428736 ca 50-70 kr plus en liten tub armaturfett.
Per L