0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hejDet blir lite grann att elda för kråkorna. All luft du blåser ner i källaren måste ersättas med ny (kall) uteluft på övervåningen. Det bästa vore om du okså hade en retur från källaren, men det kanske inte är möjligt pga. lukt, fukt eller dylikt.
Har funderat på o sätta ett rör från källaren upp genom ena garderoben i hallen (se bild) och ha ett insug ovan garderobsdörren.Sen tänkte jag mej en kanalfläkt i källaren som suger luft dit.
Funderar på om det kanske går o använda en gammal kanal i skorstenenför o trycka ut luften (varit en vattenvärmarkamin i källaren förr) ?Den sitter i rummet under köket. Idag finns det en ventil in i kanalen.Eller är det dumt o föra in fuktig luft i kanalen?//Dalken
jag funderar på precis samma sak, men jag skulle tro att det inte behövs en insugsfläkt vid VP, det räcker nog med en ventil.När det gäller fläktar så kikar jag mest på datorfläktar och inte kanalfäktar pga ljudet. En PAPST fläkt som fixar 50m3/h ligger under 20dB och kostar bara ett par hundralappar. Livslängden borde vara minst 3-4 år.
Den borde vara helt okej att nyttja, det var ju nämligen skorstenskanaler som tidigare allmänt användes för ventilation (medelst självdrag).Tvärtom får du väl en torrare skorsten i.o.m. att den hålls varmare (Annars fylls den ju med kall luft om den inte används)
Citat från: Dr. SiC skrivet 20 oktober 2005, 12:40:57jag funderar på precis samma sak, men jag skulle tro att det inte behövs en insugsfläkt vid VP, det räcker nog med en ventil.När det gäller fläktar så kikar jag mest på datorfläktar och inte kanalfäktar pga ljudet. En PAPST fläkt som fixar 50m3/h ligger under 20dB och kostar bara ett par hundralappar. Livslängden borde vara minst 3-4 år.Det är inte helt problemfritt. 120mm PC fläktar är nästan ljudlösa om du kör dom på 5v istället för 12v. Men dom passar inte i 110mm kanaler. En 80mm fläkt går in i i standardkanaler, men är ganska bullriga även om det är PAPST. Och även om du varvar ner dom till 5 Volt.