0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
20000 kwh
hur mycket har du tänkt bygga ut? om du inte vill ha kvar luft luftvärmepumpen så är ju 20 000 inte ditt faktiska energibehov. Det är högre. jag tycker 10 låter bra. Risk att den är lite för stor inledningsvis. Men kan du koppla rör så är det ju inte svårare än några tusenlappar för en tank, om plats finnes. Har du någon uppfattning om hur förbrukningen såg ut innan llvp? Samt vilka temperaturer som du skickar ut till radiatorerna.
Funderar på att konvertera om vårt nuvarande elementuppvärmda + luft/luft vp hus till vattenburet med en jordvärmepump. Är ett 70tals 1plansvilla på 130kvm med garage som står direkt på plattan, 3 mindre sovrum, 1 vardagsrum, 2 toaletter, kök, hall och mindre hall mitt i huset, tvättstuga med bastu och garaget intill. Huset ligger 1mil utanför Örnsköldsvik i en liten by med olyckligtvis alldeles för lite sol Just nu är det skyhöga elräkningar på lätt 5000kr/mån på vintern. Jag håller själv på att utbilda mig till rörmokare och har en del erfarenhet redan men just dimensioneringar skulle jag behöva hjälp med. Jag har bara fått jobba med nibe pumpar ute på jobb och tycker att de verkar funka bra men har tittat en hel del på ctc's nya ecoheat och den verkar ha fått bra kritik. Och eftersom det är planerat att bygga ut huset i framtiden så tror jag det skulle va bra och ta till några extra kilowatt på pumpen kanske? Hur lång kollektorslang tro´s det behövas? funderar på 2st 300m slangar ev. 400m, och storlek på pumpen funderar jag på en 10kw just för att det ska byggas ut i framtiden. Ge mig era synpunkter =) Kommer med mera info om huset sen, ritningar osv.
med en 10kw vp med jordvärme på 600meter med minsta läggningsdjup på 1m som tar upp 1200m2 mark. så har du -0,4 grader på inkommande brine vid dut och 1.6grader in vid årsmedeltempen som är 3.3 grader för övik.Du har inte nämnt vad jag kan minnas om du värmer ditt garage. utan garage ligger du på ca 25 000kwh för värme och varmvatten och med garage borde det vara dryga 27 000kwh. Med en 10kw vp ska du klara av totalt 170m2 med nuvarande byggstandard ner till -20 grader. Topp effekt beräknad till precis under 10kw med 170m2 och 7,7 i nuvarande skepnad utan uppvärmning av garage. Om huset med garage och tillbyggnad blir 170 och du har en 8kw värmepump så täcker du ner till -12 grader.