Hej och gott nytt år på er alla!

Vi har precis flyttat in i en enplansvilla (Myresjöhus 144+34 m2) byggår -84.
Huset har treglasfönster och är tilläggsisolerat på utvinden med ett extra lager gullfiber (totalt 3 lager), öppen planlösning.
Värmen sköts av en Nibe Fighter 410p frånluftspump och mekanisk ventilation. Elradiatorer i samtliga rum.
Vi flyttade in den 25 November och fick sedan våran första elräkning på tiden 25-30 November och då hade vi lyckats göra av med drygt 700kWh vilket ger ett snitt på ca 117kWh per dag. Temperaturen låg då runt 0 utomhus, 21 grader inomhus.
Vi tyckte att denna förbrukning var för hög och monterade därför snabbt in en L/L värmepump av märket Panasonic.
Samtliga radiatorer förutom i badrum och ett sovrum stängdes av.
Vi hade hit en kille som fick titta på vår Nibe 410p och han konstaterade att den verkar funka som den ska men han hittade dock en dosa på inkommande luft med ett element för förvärmning som låg på konstant och drog 4,9 Ampere! (Drygt 1100W!)
Denna förvärmning kopplades bort och enl teknikern som var här så skulle det nu bli betydligt billigare med uppvärmningen.
Jag har nu roat mig med att varje dag läsa av elmätaren och räkna ut dagsförbrukningen och vi ligger runt 75kWh på de senaste 12 dagarna, det har dessutom varit betydligt kallare än tidigare så förbrukningen har definitivt sjunkit.
Jag har dock en gång fått felkoden A-02 som tydligen betyder att det finns frysrisk i tilluftsbatteriet, den försvann dock efter en stund och sedan dess har pumpen gått bra, det var +2 grader ute då. Kan det vara så att förvärmning kan behövas till denna pump?
Enl teknikern som var här så låg förvärmningen på hela tiden dygnet runt, året runt och det kan väl ändå inte vara rätt?
Har även lite funderingar kring hur pumpen skall vara inställd.
Så här ser det ut när man stegar igenom alla data på pumpen:
Tryck 0,8 bar
01 Panntemp 48
02 Framledning 45
03 Utetemp -07
04 Förångning -01
05 Avluft 01
06 Vald kurva 09
07 Förskjutning kurva 00
08 Temp kompressor 46
09 Tilluftstemp 31
10 Beräknad framledning 46
11 Avvikelse framledning 01
Jag har sett att avvikelse framledning kan variera och den har varit uppe i 21 grader som mest, är detta normalt?
Tycker också att panntempen är i lägsta laget, har dock gott om varmvatten vid dusch.
Värmepatronen är kopplad på 8kW, har provat att koppla ned den på 6 kW med resultatet att den gick precis hela tiden.
Provade även med att ej tillåta elpatron förren kompressorn är igång och då gick både kompressor och värmepatron mer eller mindre konstant och panntempen låg runt 46-47. Har nu kopplat tillbaka till 8kW och elpatronen får gå in när den vill.
Är det några uppenbara fel som någon kan se utifrån det jag har beskrivit?
Den här förvärmningen för tilluften, törs jag köra utan?
Vilken värmekurva är optimal? (Bor i Umeå)
Hur höjer jag panntemperaturen, bör jag ha högre?
Det blev många frågor i ett första inlägg ser jag