0 medlemmar och 3 gäster tittar på detta ämne.
Enligt ritningen har ni ju gått upp i dimension efter huvudstammen 22 mm koppar i dom två slingorna som matas av 20 mm pex. Det var ju inte så smart. Varför byta ni inte dom 3.1 meterna till pannan?
Ja verkar lite konstigt borde kanske tom vara 28 mm rör till första delningen
Jag har 22 mm direkt från vp i några meter och det funkar bra men det är ju fel enligt hur det ska vara så skulle jag göra nytt blev det 28 mm.
Men du har kanske inte heller radiator effekt på 10 kW vid 55/45/20?
Förr tyckte jag det skrevs mycket om att man skulle ha slang vid pannan för undvika vissa ljud. Sällan man läser det idag, nu nämns det mer isf arbetstanken... De flesta har väl rör hela vägen till pannan?
Jo det har jag nog körde ut 52 som max delta ca 7 grader och då var det kallare än Dut.
Jag var kanske inte tydlig. Har du tank behöver du ju inte slang mellan radiatorerna och tanken. Men kör du rakt från vp mot radd systemet bör du ju ha slang intill vp. Slangen är ju för att inte fortplanta ljud och vibrationer från vp ut i systemet. Det räcker ju med en halv meter slang från vp som är ca 25 invändigt sen går du över till 28 koppar rör eller om du nu vill ha per slang så motsvarande dimension.
Jag har givetvis ingen aning. Men om du har hyfsat normal isolerat kan du kanske räkna på 50 watt/m2. För jag tolkade som du hade 52 fram med 7 graders delta ungefär vid dut. Det kan ju kanske jämföras med 55 fram och 10 graders delta. Hur stort är huset?
Hum, kanske vore perfekt att sätta där det är lite krokigt för att komma ner under huset. =)Inte för att jag direkt hört knäppningar förr men, dumt att chansa..
Fullt uppvärmt 116 m2 + sutterängkällare som är lite svalare och tyvärr oisolerad.