0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Är vi överens om att ingen elbehörighet behövs för en TV-reparatör?Det behövs ingen behörighet för att tillverka en VP, hur kan det då behövas för att reparera?Om en VP är byggd i Kina och man skulle (hypotetiskt) kunna skicka pumpen för reparation på fabriken. Där finns nog ingen med svensk behörighet...Jag är intresserad av var gränsen går, men det verkar inte vara helt lätt att reda ut. jag har ställt frågan till Elsäkerhetsverket, väntar på svar.
Om man reparerar nått på en TV efter nätaggregatet så handlar det om klenspänning, samma om man pillrar med styren i en VP (ej då 230V kontaktorer).Alla elektriska apparater som säljs i sverige avsedda att kopplas mot elnätet är CE-märkta.Jag är tämligen säker på att det krävs nån form av behörighet för att byta 230 V kontaktorer i en VP.
Tror jag inte... Fast installation torde väl syfta på fast installerade elkablar och dyligt och inte syfta på fast installerade maskiner, som inte är någon del av eldistributionssystemet.
Tack Teltur! Har du någon källa till detta? Så får vi slut på spekulationer en gång för alla... Om du själv har behörighet kan du ange dig själv som källa