Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: bara utloppet som ska strypas?  (läst 17001 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #15 skrivet: 17 december 2011, 21:20:36 »
Jag gjorde en ändring varje körning, och utvärderade den under nästa. Jag tror inte man kan utvärdera en ändring direkt under samma körning (om inte pumpen går väldigt länge) eftersom det tar ett tag för temperaturen att stabiliseras. När jag gjorde detta kanske pumpen gick 30 minuter eller så per gång. Så man får ha tålamod ;) och det underlättar om man har något annat att pyssla med samtidigt. T ex något tråkigt som att städa huset. :)

Tusan vad länge era maskiner tycks gå... Och ja, jag funderar på bygga inne i garaget för jag tycks ju ändå få springa ut flera gånger för att kolla om maskinen går eller inte så jag inte justerar när den väl har slutat producera värme.

stön.. Jag lyckades få 8 i diff på första nu iaf, satte mig vid nr 2 fast då stanna pannan.. suck..

--

Något jag funderat på länge gällande Nibe 1245... Ifall man ändrar säg CP hastighet under körning, justerar den sig då direkt, eller vid nästa körning?
Jag anar nästa för jag tycker aldrig det blir någon skillnad när man knappar runt medans den kör.
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #16 skrivet: 17 december 2011, 23:48:43 »
Helt sinnessjukt tråkigt!
Nu när jag fått pressa upp CP till 97% så låter det ju tokigt mycket i första radiatorn där jag sover...  huvuddunk
Mycket riktigt gick det ju inte att ta en i taget för sen var ju de andra urballade igen... suck...
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 195
  • Karma +0/-0
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #17 skrivet: 18 december 2011, 09:55:56 »
Jag skulle börja med att byta c-pump till en tryckstyrd så att jag har konstant tryck i slingan oavsett hur jag fipplar med ventilerna. Sedan skulle jag nog sänka framledningen en aning så att jag i varmaste rummet hade ~21C med ett DT på ~5 vid 0 ute, därefter skulle jag strypa vidare.

se också länken www.tourandersson.com/Documents/.../TA_Handbook_3_SE.pdf
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #18 skrivet: 18 december 2011, 10:02:44 »
Hastighet på cp ändras direkt. Det går att skriva in ett lågt gradminutvärde i vp så går den länge vilket kan vara bra om man ska hinna justera några raddar. Jag justerade in mina raddar i fjol när det var riktigt kallt och vp gick nästan hela tiden är nog lite enklare då.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #20 skrivet: 18 december 2011, 12:02:03 »
Blev så ledsen av suset i radiatorerna "trots" 93% CP

Som ni säger så är de väl för strypta allihopa så jag chansar på att börja om.

* Ställde alla utom den sista till steg 3 (dvs hälften av totala 6 steg). *så kanske jag kan sänka CP*
* Då samtliga rum (utom sista) låg 1grad förhögt så sänkte jag kurvan. Så nu ska den skeppa ut 32grader istället för 33 (nu vid 0ute).

Vansinne?

Vilken temp är "normal" att skeppa ut vid 0grader?

« Senast ändrad: 18 december 2011, 12:13:11 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #21 skrivet: 18 december 2011, 12:16:37 »

Vilken temp är "normal" att skeppa ut vid 0grader?
Normalt vet jag inte. Jag har just nu 37 ºC FLT och det är 0 ºC ute. Min VP går c:a 50% av tiden. Kör med kurva 7, paralell+1. Har en Nibe 1225-8, men sen beror det ju hur isolerat ditt hus är i förhållande till mitt.
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #22 skrivet: 18 december 2011, 13:09:05 »
Så nu har jag gjort en mätning hur resultatet blev.

* Steg 3 av 6 på samtliga utom sista radiatorn som är på steg 6.
* 80% cp
* 110gm.  I vanliga fall har jag 90gm.
* (Sovrummen har dörrarna nästan helt stängda. Det är ju så dom kommer vara i vardagen.)

Spontant så vill jag ut och sänka kurvan och tappa ytterligare grad ut. Att jobba ner onödig värme i hopp om att radiatorerna blir relativt ok och att strypningarna på dom sker vid finliret.

*sprang ut nu och sänkte från 8(31grader vid 0) till 7(29grader vid -1) (lutningen är -4) vilket kändes som lite drastiskt men får se vad som händer. Enligt manualen ska jag ju ha 10...

« Senast ändrad: 18 december 2011, 14:32:44 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #23 skrivet: 18 december 2011, 13:57:42 »
Mja. Enda jag gjorde inför körning var ju att sänka kurvan från 8 till 7 (lutning -4).. blivit en grad kallare ute.. den skickar nu ut 29grader.

Nu ska vi se.
* Genom att jag sänkte värmen från 31 till 29. Så höjde jag diffen på samtliga.
* För att motverka detta så måste jag höja cirkulationspumpen... vilket jag inte vill...

Så spontant borde jag ju springa ut och höja värmen...

Men, samtidigt har jag ju massa rum som är förvarma...

Hum.... Nu vet jag inte ens vad jag ska chansa på att göra...

* I efterhand så han den falla mot 20grader inne i vardagsrummet så höjde gradminuter från 110 till välbeprövade 90 igen.
« Senast ändrad: 18 december 2011, 14:32:53 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #24 skrivet: 18 december 2011, 14:39:21 »
Ta det lugnt nu. Så här har jag lärt mig att göra:
1)Ditt mål med justering av raddarna ska vara att få diffen så lika som möjligt på alla raddarna. tillägg: Och med så många som möjligt maximalt öppna just såsom Erik Renberg skriver ovan
2)Sen justera till lägsta möjliga CP-fart, den ska ställas så du får en totaldiff vid VP på ungefär 8 ºC .
3)Först när du gjort det ska du ändra kurva så att du trivs med inomhustempen.
4)Är det till slut för varmt i något/några rum så justera dom med radiatortermostat.
« Senast ändrad: 18 december 2011, 18:26:08 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #25 skrivet: 18 december 2011, 16:16:19 »
Om din VP vill tillverka 29 grader, vad slutar de då på när den stänger av :)

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 905
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #26 skrivet: 18 december 2011, 18:12:30 »
Som ni säger så är de väl för strypta allihopa så jag chansar på att börja om.

* Ställde alla utom den sista till steg 3 (dvs hälften av totala 6 steg). *så kanske jag kan sänka CP*
Vet inte riktigt vad "steg" inngebär i detta fallet...?  Men varför är alla radiatorer strypta? De allra flesta borde väl snarast vara HELT ostrypta.

Om du nu börjar om; så börja om med alla strypningar HELT borttagna! Och sänker CP till kanske 60% också. Ev kan du strypa de 2 första säg 2 varv av 5, om du vill hoppa över ett steg i början. Sen mäter du alla diffar och korrigerar strypningen på de 2-4 första rad så de blir bra. Då kanske resten är bra utan att de behöver strypas alls.

Läs också bopaosters postning!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Kyltekniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • BergVärme
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #27 skrivet: 18 december 2011, 19:21:52 »
Tror jag svarade på det här för några månader sedan, stryp in dem så du får rätt tryckfall över den.
Detta ufifrån flödes/tryckfallsberäkning, hänvisade också till ngt program för att göra detta.
Det här metoden med tempmätandet verkar ju inte gå så bra...
1,5 plan 190m2, från 1973 direktel,  konverterat t vattenburet radiator. 150m borrhål, 8,4 kW Viessmann 300-G, frikyla m takinfälld fläktkonvektor.
08-området, senaste årsförbrukning okt -10 till sept -11 = 12200 kWh(inkl fristående garage 25m2).
08-området, senaste årsförbrukning jan -11 till dec -11 = 10908 kWh(inkl fristående garage 25m2).

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #28 skrivet: 18 december 2011, 19:57:21 »
Tror jag svarade på det här för några månader sedan, stryp in dem så du får rätt tryckfall över den.
Detta ufifrån flödes/tryckfallsberäkning, hänvisade också till ngt program för att göra detta.
Det här metoden med tempmätandet verkar ju inte gå så bra...
Här? http://www.purmo.com/se/purmo-master.htm
Har prövat programmet och skulle kunna använda det om jag hade Kv-inställbara ventiler på mina gamla (8)raddar. Dom nya (4) är OK. För dig rallykalle skulle det kunna funka, du har ju nya ställbaara C22or, eller hur? Men jag tyckte det var knepigt att få till mitt flödesschema i programmet.
« Senast ändrad: 18 december 2011, 20:06:25 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad rallykalle

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Trollhättan
  • Antal inlägg: 1315
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: bara utloppet som ska strypas?
« Svar #29 skrivet: 18 december 2011, 19:59:39 »
.
« Senast ändrad: 18 december 2011, 20:06:39 av rallykalle »
* Modul-villa från 1981, 2meter torpagrund (plast mot grusgolvet). 3glasfönster.
* 110+62m² - kallvind hoppas på isoleras&inredas.
* 64m² dubbelgarage inkl. 2 slutna rum - planerat underhållsvärme.
* Mekanisk ventilation, kök,bad,wc, fönsterventiler övrigt.
* Lantligt, nära vatten, ofta rått i luften.
* Nydragen 2rör, nya c22 Viessmann radiatorer. Näsan 10 kvadrat golvvärme i badrum, styvare slang, spånskivor och värmeplåtar.
* Inga tidigare driftuppgifter på ved- & el-pannorna, Tidigare beräknad ~6.2kw för bara värma 110kvadrat.
* 160meter borrhål varav 156meter högflöde-borrhål med Turbokollektorslang.
* Nibe 1245 8kW standard setup.
* ~21grader inomhus. ~9grader 118kvadrat(under kallaste vintern) källare & 1 rum.

- tänkte utöka med specialsvetsade kärl, förvärmning. kamin/solpanel vore kul.
- ej färdigbyggt badrum, förbrukar alltså inget varmvatten.
- Planer inför vinter 2013: åtgärda felaktiga dimensioner på rören samt tjock isolering runt dessa.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!