0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Ok bra! då ljuger inte pumpen i alla fall! Och jag tänker även så här. Att vi har 2 exakt lika dana system med samma pumpar och allt. i hus A vid flöde X drar vi 25w i hus B vid samma flöde X drar vi 40w. Den enda skillnaden mellan hus A och hus B är att rören är av en klenare dimension i hus B.
Men det är väl ingen här som direkt påstår att ett pumpmärke är märkbart bättre än ett annat. Bara det faktum att det är ett forum gör ju att flest trådar och inlägg alltid kommer finnas relaterat till de märken som säljer mest. Så dom största kommer alltid få mest indirekt reklam. Likväl som flest felrapporter och så vidare. Folk är ju inte puckade utan kan nog förstå detta själva. Det finns gott om företag som säljer standardlösningar. Det finns färre som tar aktivt funktionsansvar och är redo att lyssna på kunden om deras specifika behov. I mitt eget fall rörde det sig om 30% av besökande säljare som var intresserade av att lyssna över huvudtaget. Ingen av dessa var de marknadsledande säljarna på min ort. Det finns ett par intressanta trådar på det här forumet och det är trådar som diskuterar idéer och lösningar som skiljer sig från normen. Dess trådar är så klart i totalt underläge sett till det totala antalet, men icke desto mindre extremt intressanta - för kanske är det någonstans bland dessa som vi hittar framtidens lösningar. Ingen kan vet vad som blir bäst i framtiden men vi kan diskutera, stöta och blöta olika scenario och vilket utfall dessa kan få. och i takt med att luft/vatten växer i popularitet och 70+ dimensioneringar i hus med befintlig vattenburen värme så ökar behovet av att diskutera hur man på bästa sätt tar hand om den övereffekt som de flesta av våra värmepumpar ger en större del av året.
Vad gäller om Thermia är bättre än Nibe, ingen aning om hur dessa tester går till, men du som är en pragmatiker och oftast skeptisk mot det mesta. Det förvånar mig att du litar blint på dessa tester. Men det är intressant hur du brusar upp om man dissar Nibe Då kastar du upp COP siffror direkt.
Högre lyfthöjd för pumpen innebär en högre drivström om man måste stressa systemet då man vill ha mer ur det än vad som rekomenderas .
ju högre upp på kurvan i ett diagram pumpen måste jobba ju mer ström går det åt .så när det ska "pressas" på ja då krävs det mer energi från pumpen .
Ingen tar illa vid sig, må så vara. Jag skulle tycka det vore synd om ngn försvann oavsett vem det skulle vara. Vad har jag då gjort som är så dåligt?
Är det inte bättre att lägga ner mer energi på frågan om hysts.frågan i stället.jag menar av vilken anledning ska din värmepump forsätta gå om du har ett stort värmeöverskott.Skulle det inte vara bra om den bryter på hyst.Och sedan titta på om din framlednings temp ligger 3grader under börvärdet när den startar eller ligger 3grader över börvärdet när startar.Den börjar ju inte räkna ner intg.före den hamnar på samma värde som börvärdet(det tar längre tid) eller om den ligger 3grader över börvärdet (då börjar den räkna ner direkt.Så frågan är till "experterna"Vad föredrar ni 3grader över eller 3grader under.
Jag förstår inte riktigt frågan.Om den försöker starta igen innan framledningstempen sjunkit under börvärdet så har man ju alldeles för hög kurva, och då bör man titta på det.En värmepump som reglerar med hjälp av kurva/gradminuter skall egentligen aldrig behöva bryta på hysteres.Detta är också anledningen till att jag som regel rekommenderar att man stället upp värdet för hysteres så högt att värmepumpen aldrig någonsin stannar eller startar på hysteres.En värmepump som (IVT t.ex.) reglerar med hjälp av hysteres kommer aldrig att starta om framledningstempen ligger över börvärdet.