0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hu funkar det egentligen med COP, om vi tänker oss 2 senarior: Nån form a tank som ger färre starter, låt oss säga 7-9 pr dygn. Delta T är ca 6 C pga av att tanken släpper ut en del varmt vatten till returen. Det andra är ingen tank och ca 20 starter/dygn, delta T vid drift är något större ca 7-8 C. Pros & cons - Färre starter är bättre för att varje start ger sämre COP under en perod och ju fler starter ju sämre COP i snitt.- Lägre delta T med tanken försämrar COP.- Ev varmvatten slinga i tanken som förvärming av VV ger färre VV körningar, vilka i sig har lägre COP pga av hög retur temp mot slutet av VV örningn.- Färre VP drifter ger längre körningar som ger lägre brine temp in då borrat inte hinner återhämta sig så snabbt. - Värme förlusterna från det varm vattnet i tanken är större än förlusterna vid drift. Har jag missat något? För många kanske svaren är självklara med det vore intressant att få forumet synpunkter. Gott Nytt År