0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är flödet högre så tillför vi energin långsammare och integralet tickar på bättre. Detta flöde beror ju på systemet, jag säger inte att du ska öka på ditt flöde bara rätt av. Har du en tank så kan du ju köra 2 flöden, systemets och vp:ns optimala.Erik Du ska inte bara öka dina flöden, det du borde göra är att öka integralet så hamnar du inte på 6k övertemp. Din tank i säg är ett integral och du kanske hamnar på säg 30 starter istället för 20. Vi kan nu se att 100l är lite lite. 200l vore bättre men 300 Thumbsup Men förmodligen har du inte plats för detta och du har gjort kompromisser och fått till et bra system efter dina förutsättningar.
Är flödet högre så tillför vi energin långsammare och integralet tickar på bättre.
Med mera vatten volym kan man ha ett högre värde på gm kompressorstart utan att få många starter och då bör vp inte köra lika mycket övertemp .
Min fråga till experterna i detta ämne:Vad är optimalt, jag har idag ca: 6 graders övertemp vid slutet av vp-körningen 2 grader lägre när hgw:n körs kör med -150 gm.Var kan man säga att X och Y-kurvan korsar varandra, ställa ner gm och få fler starter tjäna lite COP eller spara på kompressorn och kanske tjäna in på dess livslängd (har idag 16-17 starter/dygn vid 0 graders ute temp) tomte::
Vad menar ni med integral?