Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Varmvattnet tar slut....fort.
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: Varmvattnet tar slut....fort. (läst 27775 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
chrille
Kan värmepumpar
Stad/land: Runt Göteborg
Antal inlägg: 51
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
chrille
SV: Varmvattnet tar slut....fort.
«
Svar #30 skrivet:
25 oktober 2005, 07:08:43 »
Citera
Hej ...
Tack för dessa svar. skall byta ut duschblandare i dag...röris kommer och gör detta idag.
CTC var hemma i fredags och även i måndags och han sa att pannan funkar som den skall,
han ändrade lite parametrar och mätte tempen på vv i duchen och då funkade det
Vv i 7-8 min utan att det äns blev ljummet, sedan stängde han av......varför funkar det aldrig
när jag provar eller duschar.....ja ja ...vi får se när den nya blandaren kommer på plats.
Föresten en liten fråga till Obelix. Menar du att det inte kostar mer att hålla Vvattnet i pannan mellan 70-80 grader
som mellan 40-50 grader
...hade ju varit gör bra då ju.
Mvh Chrille
Loggat
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.
obelix
Kan värmepumpar
Antal inlägg: 120
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
obelix
«
Svar #31 skrivet:
25 oktober 2005, 16:50:05 »
Citera
nej ,med dagens välisolerade panner är den delen du håller i 80 grader så väl isolerad och som jag skrev kostnaden att höja 100 liter vatten 10 grader är den samma .med 80 grader i pannans överdel klara du hela vv komforten. m.v.h obelix
Loggat
chrille
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
chrille
«
Svar #32 skrivet:
25 oktober 2005, 21:35:02 »
Citera
Hej
Har nu fått en ny Fmm duschblandare och det funkar bättre än förut men ej godkänt.
Har monterat en digitaltermometer på tappvarmvattenledningen ca 700mm från pannan och lagt isolering över.
Där är tempen ca 48grader (enligt denna) och pannan på 55grader i topp.
Tjejen duschade och tempen sjunker ganska snabbt i pannan till 48-49 grader (ca2-3min) och en tappvatten temp
på ca 40 grader, Botten temp på 36grader och Vpumpen går för fullt och 9kW används i pannans topp.
Tar ca 1 min att komma upp i ca 52grader men det går väldigt segt i botten att komma upp i temp...ändast pumpen används. (är detta normalt?)
Sätter på duschen igen och en tappvatten temp på ca 45grader så sjunker tempen snabbt igen till ca 48-49 i topp och
tappvatten temp på ca39-40grader....Och det märks att det blir svalare i duschen för det är inte alls lika skönt,
helst inte nu när det börjar att bli ruggit och kallt ute.
Jag undrar...skall jag höja till 60 grader i toppen och ca 50 i botten? är det inte så att Vpumpen värmer toppen oxå till max55 grader och om jag höjer till 60grader så måste patronen skutas till hela tiden för att hålla 60grader?
?
Mvh Chrille.
Loggat
1,1/2 plansvilla , 285m2, byggår -66,platta på mark, 2-rörssystem, CTC Ecoair 107 med EcoEl panna, 3 glas, tilläggsissolerat.
FredrikO
Expert på värmepump
Antal inlägg: 293
Karma +0/-0
Kön:
FredrikO
«
Svar #33 skrivet:
25 oktober 2005, 22:52:26 »
Citera
Jag är förvånad att du inte får tillräckligt med varmvatten. Själv har jag ställt in 45 grader på övre delen och då kan jag utan problem duscha så länge jag vill 5-10 minuter. Strax efter duschar frugan utan problem. Kanske vill ni ha varmare duschvatten än vi? Har ni väldigt långa ledningar till duschen så värmen försvinner på vägen?
Så här fungerar det:
Nedre delen (som är den större delen av tanken i EcoEl) värms av värmepumpen. Vilken temperatur den håller beror på behovet av radiatorvatten till elementen. (Var 4:e start värms hela tanken upp till 55 grader.) Vilken temp nedre delen ska hålla kan du inte påverka det beror på ute/inne temperatur. Det värde du kan ställa in
i menyerna (TEMP NEDRE ELP) styr endast tempen de dagar då det är kallare än -15 grader och värmepumpen stängs av.
Den övre delen av tanken värms upp via elaptron till önskad temperatur. I ditt fall till 50 grader och i mitt fall till 45 grader. Om du stänger av elpatronen helt så får du några grader varmare i övre delen än i nedre p.g.a. att värmen körs upp till 55 grader var 4:e start och värmen stiger i tanken. Men du kan alltid räkna med att elpatronen i övre delen går om den är påslagen och du duschar.
Duschvattnet som tas in förvärms först i slingan i nedre tanken för att sedan spetsas i den mindre övre delen till "rätt" temperatur. Ju högre värme du ställt in på övre delen desto mer varmvatten får du.
Den övre delen av tanken är liten till volym och de 9 KW elpatron värmer väldigt snabbt upp den. Den stora delen av tanken i botten tar betydligt längre tid att värma upp. Dels är vattenvolymen större och dels så ger värmepumpen 5-7 KW beroende på utetemp. Vilken temp du får på varmvattnet bestäms till största del av den övre delen, dvs. bry dig inte så mycket om tempen i nedre delen. Den används bara till förvärmning.
Krånglade jag till det?
(Här kommer ändå mer: På sommaren när utetempen är högre och värmebehovet = 0, så värms hela tanken hela tiden upp till 55 grader. Då kan man lika gärna slå av elpatronen eftersom varmvattnet räcker ändå.)
Loggat
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.
chrille
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
chrille
«
Svar #34 skrivet:
26 oktober 2005, 07:27:20 »
Citera
Hej Fredrik O.
Tack för svaret.
Jag har ganska långt till badrummet faktist,(andra sidan huset).
Då skall jag öka från 55grader till 60 och se om det blir bättre, eftersom att den ändå spetsas av patronen
så kan jag ju lika gärna höja lite och få en bättre komfort.
Mvh chrille.
Loggat
svenne
Expert på värmepump
Stad/land: sverige
Antal inlägg: 279
Karma +0/-0
Kön:
svenne
«
Svar #35 skrivet:
26 oktober 2005, 18:32:49 »
Citera
hej, tror att fredrikO och jag har samma inställningar och jag har heller aldrig råkat ut för att varmvattnet tar slut.
höj till 60 så får du se.
MVH
Loggat
CTC ECO-El installerad i Maj 2004 samt Eco-Air 408 installerad dec 2013 med fast kondensering
Värmer 140 kvm i ett plan, 2-glasfönster, enrörssytem, panelradiatorer, ingen tilläggsisolering
Janne El-Energi
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Skåne
Antal inlägg: 2173
Karma +0/-0
Kön:
sxa
Janne El-Energi
«
Svar #36 skrivet:
26 oktober 2005, 21:42:49 »
Citera
Crille
Jag tycker du skulle följa danskarna hur de hanterar VV. De har alltid en cirk pump som tidsvid transporterar VV mellan VV beredaren och tappstället längst bort. Det är deras byggnorm säger att alltid skall ha varmt vatten i kranen utan att vänta.
Så en liten grundfors för under ´1000:- och lite rör på vinden som du lägger själv i din isolerning . Bäst är plus prisol rör redan isolerade rör. Sen snurrar vattnet hela tiden runt och du har alltid varmt vatten. (lite förlust men med VP kan man ha råd med det)
Jag håller sen med Sture att forumet har nu blivit för mycket L/L VP med dess placering av innerdel
i hallen i stora rumet i öppen planlösning och var ute skall man placera sin ute del norrr/söder etc. Forumet mister sin charm om samma frågor återkommer hela tiden.
De som läser detta är mitt råd sök efter svar innnan ni ställer någon ny fråga. Annnars får ni kanske ej svar på era frågor.
«
Senast ändrad: 27 oktober 2005, 20:53:36 av Janne El-Energi
»
Loggat
Luft-Vatten VP i Skåne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad från dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(Vinterträdgård med pool ).
"Behovs anpassad körning". Ej Standard lösning enl NIBE. VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.
El -förbr tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh " ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade då 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mål förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade från 380-200m3 4 ÅRS drift den 13/10-07 Gångtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B
chrille
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
chrille
«
Svar #37 skrivet:
27 oktober 2005, 08:09:55 »
Citera
Hej Janne.
Låter som en bra ide'
...min röris har det så hemma hos sig, går på
tidrelä och är endast igång på morgon och kväll när man oftast behöver det.
Nu vet jag ju ej var rören slutar på slingan så att man kan göra den cirkulerande, men det
kanske inte e' så svårt att fixa.
Loggat
chrille
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
chrille
«
Svar #38 skrivet:
12 november 2005, 11:13:44 »
Citera
Hej
Har nu gått ett tag och jag har testat v vattnet.
Höjt panntemp till 63 grader och ny duschblandare, och har nu varmt och gott duschvatten i ca 10min
men sedan så trappar det ner(får ha blandaren på max värme).
men det är klart mycket bättre än från början, måste alltså ha en hög panntemp för att varmvattnet skall orka hålla
sig. verkar inte så normalt att behöva göra så här om man ser vad ni andra som har CTC har det,kanske är ngt
skumt med min panna......inte enligt CTC själva.....som har varit här ett x antal ggr och kollat å testat...
men då uppnår inte CTC mina förväntningar i sådanna fall.
Loggat
FredrikO
Expert på värmepump
Antal inlägg: 293
Karma +0/-0
Kön:
FredrikO
«
Svar #39 skrivet:
13 november 2005, 18:21:14 »
Citera
Hej igen,
Tycker det är skumt att du inte får tillräckligt med varmvatten. Har du kollat vilket tappflöde du har per minut?
Enligt en CTC manual (EcoHeat):
50 grader på elpannan (12 l/min tappflöde): 90 liter 40 gradigt vatten (7,5 minut dusch)
65 grader på elpannan (12 l/min tappflöde): Mer än 365 liter 40 gradigt vatten (mer än 30 minuter dusch)
65 grader på elpannan (21 l/min tappflöde): 100 liter 40 gradigt vatten (5 minuters dusch)
Det visar tydligt behovet av att inte ha för stort vattenflöde från dushmunstycket med en slingberedare. Jag har själv 13 l/minut)
Som jämförelse så ger leverantörerna med förådsberedare (Nibe, IVT m.fl.) mellan 170- 240 liter 40 gradigt vatten beroende på inställningar och temperaturen på vattnet vid tillfället för tappning.
Har du 65 grader på eldelen och inte för högt tappflöde bör du få i det närmsta "obegränsat" med varmvatten.
Mvh,
Fredrik
Loggat
CTC EcoAir 5,9 + EcoEl. Ilto FTX. Hus på 180 m2 i Blekinge.
obelix
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
obelix
«
Svar #40 skrivet:
13 november 2005, 22:27:49 »
Citera
hej crille. med ett hus på 285 m2 så tar det rätt mycket energie, ligger huset i stockholm dra det enligt prestige 41000 kwh ungefär, vid grad dags beräknat effektbehov tar din fastighet vid t,e,x 3+ 4,8 kwh i timmen och pumpen lämnar 6,7kwh i timmen då finns det 1,9 kwh kvar för varmvattnet att ladda på minus eventuell avfrostning, allt detta görs i den undre delen av pannan . bryt punkten för din fastighet ligger vid minus 1 grad (6kwh) effekt mässigt . minus vad avfrostning tar,
där efter får du köpa spets för hela ditt behov av värme - varmvatten . värme pumpen får alltid jobba mot det kallaste mediat . värme pumpen du har idag kann om du har tur producera cirka 31000 kwh och spetsen för varmvattnet ligger på cirka 1600 kwh om du höjer det genom eftervärmaren till 55 grader på utgående tapp varm vatten . håll pannans överdel i 80 grader så kommer allt fungera perfekt. både med besparing och komfort. obelix
v
Loggat
chrille
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
chrille
«
Svar #41 skrivet:
29 november 2005, 20:01:19 »
Citera
Hej Obelix.
Menar du att jag skall höja panntempen i överdelen till 80 grader? har idag 60 grader. att jag får en bättre komfort e' jag med på men att jag gör en bättre besparing förstår jag inte....förklara mer
Vill gärna höja till 80 grader men ökar inte elräkningen drastiskt oxå då?
Bor 4mil norr om Göteborg, hade ca -10 nu på morgonen, har varit ganska kallt de sista 2 veckorna med
ca -3 till -8grader på natten.
Har ialla fall klarat att hålla huset i 21 grader hela tiden, något bra i alla fall
Har föresten 20liter /min i tappflöde....hur sänker man det då till ca 12-15liter/min då?
Mvh Chrille
«
Senast ändrad: 29 november 2005, 20:12:18 av chrille
»
Loggat
obelix
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Jag älskar värmepumpar!
obelix
«
Svar #42 skrivet:
29 november 2005, 23:55:48 »
Citera
om du gör som jag säger kommer som jag skrev besparingen att fungera perfekt i kombination med komfort . skrev inte att den skulle bli bättre men du får en ökad komfort . i ditt fall gör faktiskt v-p 31000kwh beräknat efter grad timmar
programmet prestige beräknar ditt behov till cirka 41000 kwh och idet läget så tar faktiskt huset hela v-p effekten plus 1-2 grader själv hadde jag lagt brytpunkten vid minus 5-8 och spart en 3-4000 kwh till med vp .
att ha en välisolerad modern pann-vvb eller liknande i 80 grader kostar ytterst lite i mer kostnad. summan av det du tappar ur kran är den samma om du blandar det med 60 eller 80 gradit vatten när den når dusch blandaren och du tappar 12 liter 38 gr
vatten innehåller det kv 8grader vv 38 effekt 25.08 kwh i timmen . det är den enrgiemängd man bör ha lagrad tillsammans med den påskjutande el patron eller liknande som finns att tillgå .
så antingen köper man spets till värmen eller till varmvatten . och i det här fallet blir det perfekt v-p förvärmer vattnet i den undre delen av tanken med sin förvärmaslinga och eftervärms i den övre kammaren där den även säkras mot legionella.
till en års kostnad av 1600 kr inge att bråka om och det är bättre att vid 2 plus låta v-p göra sitt mot rad kretsen tillsammans med förvärmningen i stället för att stressa maskinen till en max temp med en dålig cop faktor som biverkning . m.v.h obelix
Loggat
Bertil
Moderator
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 7204
Karma +6/-2
gsg..... gåre så gåre
Bertil
«
Svar #43 skrivet:
01 december 2005, 15:29:52 »
Citera
Bara inte elpanna tar över driften och släcker kompressorn
På CTC´s bergvärmemodell blir det så.
Då stiger elkostnaden rakt upp!
Ang vv med genomströmningsberedare är som sagt även tappningen viktig.
Om du vrider ned flödet lite alt kollar så den är "snålspolande" det finns såna munstycken. Då höjs tempen automatiskt, eftersom slingan i beredaren hinner med bättre.
Loggat
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med grannen vi "håller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.
chrille
Kan värmepumpar
Karma +0/-0
Kön:
Jag älskar värmepumpar!
chrille
«
Svar #44 skrivet:
01 december 2005, 20:25:04 »
Citera
Hej.
Ok Obelix, testar att höja ytterligare 10grader och ser vad som händer.
Kanske fungerar bättre om man sänker vatten hastigheten?!
Skall jag sätta in ett munstycke i duschhandtaget/slangen eller strypa ingående vatten till pannan?
//chrille
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
2
[
3
]
4
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Värmepumpar och installationsfrågor.
»
Värmepumpar - Luft/vatten
»
Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten
»
CTC
(Moderatorer:
Bertil
,
Lmf
) »
Ämne:
Varmvattnet tar slut....fort.
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 703
dolda: 0
användare: 8
Användare online
:
Psycho Dave
Pumpens
TS Comfort AB
Josth
AÖd
Hastings
tyke
rocas
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info