0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du får titta lite bättre nästa gång du kommer i närheten av en säkerhetsbrytare, dom är låsbara både i till och från läge
El-instalatören var här idag & jag kan bara säga att han satt dit en strömbrytare/säkerhetsbrytare av denna sort http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161919425.Fullt tillräcklig. Han frågade mig vem som slagit i mig något annat. -Varför skulle inte den duga & skrattade. Fick rent känna mig dum. Han hade instalerat åtskilliga av den här sorten på luftvärmepumpar genom årens lopp sa han..Punkt.
1.6.3Frånkoppling av kraftkällorEn maskin skall vara försedd med anordningar för frånkoppling av alla kraftkällor.Dessa frånkopplingsanordningar skall vara klart identifierade. De skall kunna låsas omåterinkoppling kan medföra fara för personer. Frånkopplingsanordningen skall ävenkunna låsas då en operatör inte har möjlighet att kontrollera om krafttillförseln ärfrånkopplad från någon av de platser till vilka han/hon har tillträde.När det gäller en maskin som kan anslutas till ett elnät, räcker det att man kan dra urstickproppen, under förutsättning att operatören från någon av de platser han/hon hartillträde till kan kontrollera att stickproppen är urdragen.När krafttillförseln är frånkopplad, skall det vara möjligt att på normalt vis avlasta allenergi som kvarstår eller som ackumulerats i maskinens kretsar utan risk för personer.Undantagna från kravet i de föregående styckena är vissa kretsar som kan förblianslutna till sina kraftkällor, t.ex. för att hålla delar på plats, skydda information, lysaupp interiörer osv. I dessa fall skall särskilda åtgärder vidtas för att garanteraoperatörens säkerhet.