0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nu har jag kollat lite på Wirsbos sortiment & det verkar inte finnas nån termostat med kapilärrör
Citat från: Jocke montör skrivet 30 oktober 2005, 21:32:37Jag tror att det inte har så stor betydelse att tempen på golv i kök och badrum skiljer sig lite.Förmodligen räcker det med att strypa in slingorna.Sen kan du ju på dimensioneringstadiet kompensera för skillnaden.Lägg glesare i badrummet (eller mindre slang) och tätare i bottenvåningen.Räkna på tex. 70w./Kvm. på bottenplan och 40w /kvm på ovanvåningen.om jag inte väljer den variant där jag kan växla över till dubbelmanteln på sommaren så kan man strypa in slingorna, men eftersom tempraturen kommer att skilja kraftigt mellan dubbelmantel & radiator systemet, så gissar jag att det komer att ge för varma golv när jag kör mot dubbelmanteln.jag kommer att lägga 12mm slang ytligt = det finns inge utrymme för att dimensionera för tätare eller glesare slingor.tempraturen i badrumet & köket här det stor skilnad på !badrumet klarar sig nästan helt utan uppvärmning & köket ligger på platta på mark, där golvet ligger direkt på plattan & isolering under plattan är leca kulor, om det överhuvudtaget är nått (men det kanske inte spelar nån roll, när det bara är komfortvärme?)
Jag tror att det inte har så stor betydelse att tempen på golv i kök och badrum skiljer sig lite.Förmodligen räcker det med att strypa in slingorna.Sen kan du ju på dimensioneringstadiet kompensera för skillnaden.Lägg glesare i badrummet (eller mindre slang) och tätare i bottenvåningen.Räkna på tex. 70w./Kvm. på bottenplan och 40w /kvm på ovanvåningen.
jag tycker det då serut som att vanliga termostater passar