Startet et ämne om IVT480 tildigere, men forsøker å vinkle inn nytt ämne på en annen måte.
Tidligere ämne:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=44306.0Har kjøpt et parhus bygget 2001, er et trivselhus med god isolering (25cm) og en IVT480 koblet til gulvvarme og varmtvann. Er gulvvarme i 1. plan og i baderum på plan 2. Det er også innstallert en pelletskamin i vardagrummet. Forbrukningen i 2010 var på 18000kw. Pumpen er av samme årgang som huset, dvs 2001, men fikk ny kompressor i 2005/2006. Har lest at kompressorer fra 2005 var av en annen og bedre type enn dom førsta.
Jeg fikk flere gode svar i forrige ämne men forsøker å starte nytt ämne med en mer direkte vinkling mot optimal drift/innstillinger av en 480. Jeg har dog søkt rundt på forumet og funnet en del informasjon som kan gi mer effektiv drift med en forhåpningsvis litt lavere energiforbrukning:
1. Ikke bruk rumstermostatene ved justering av varme. Åpne opp termostatne og juster framledningstemp direkte fra pumpen. Er det riktig oppfattet? (og hvorfor fungerer dette bedre egentlig? Hva er da meningen med termostater?)
2. På kalde dager, sänke ventilasjon då luften er torr så man ikke drar så mye varme ut av huset. Effekten på pumpen sjunker litt men man behøver ikke varme opp like mye inneluft.
3. Bruk pelletskamin som igjen gir varme som gør pumpen mer effektiv. Forrige ägare har ikke tatt i bruk pellets av en eller annen årsak.
4. Ser også at man kan justere ned varmekurvene og forska lite på det.
Er det mer jeg behøver tenke på eller har noen andre mer info så er dere velkomne til å legge det inn her