Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Toshiba RAS 25, felaktig installation?  (läst 15177 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Willia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepumpsintresserad
Toshiba RAS 25, felaktig installation?
« skrivet: 22 november 2011, 10:06:56 »
Igår fick jag min Toshiba RAS25 installerad. Hittills är jag väldigt nöjd med pumpen :). Både innedelen och utedelen är väldigt tysta, och vilken värme den sprider! Jämför den med min 10 år gamla Panasonic som jag slängde ut igår, och det är enorm skillnad på dem! Hoppas att det visar sig på elräkningen också!

Nu till min fråga.
Jag är ganska missnöjd över hur installation ser ut. Jag hade försökt att ta reda på så mycket information jag bara kunde innan installatören skulle komma om hur det bör göras på bästa sätt. Den person som kom var inte alls kunnig enligt mig (en dryg yngling som hade jobbat i ett år med installationer och mest var intresserad av att komma hem så fort som möjligt). 

Det första som stör mig är hur skyddskåporna sitter över slangarna. På alla bilder jag sett från installationer används plastdelar med färdiga snygga böjar. Det enda han hade med sig var kåpor av plåt. Dom skulle han försöka klippa till snyggt med en plåtsax! Jag erbjöd mig att göra de svåra delarna då han sa att han var dålig på det (jobbar med plåt dagligen så jag har tillgång till bättre utrustning), men när jag kikade ut hade han redan skruvat fast kåporna huvuddunk. Se bild.

Det andra problemet är hur han har satt dit värmeslingan till avfrostningsvattnet. Jag kom fram till att jag ville använda en sådan då jag hade så nära till dagvatten. Han kunde enligt mig inget om sådant. Det han gjorde var att han tog en 3m lång kabel och koppla den till utedelens termostat, och sedan igenom dräneringsslangen o borrade ett hål i stupröret och pulade in allt där. Nu ligger de ca 2m ihop-knycklad elkabel där! Se bild.

Bör inte elkabeln sitta på en egen termostat med ströbrytare?
Bör man inte isolera slang och kabel?
Vad anser Ni kunniga på området om anslutningen till stupröret?
Har någon sett skydd till slangarna av plåt tidigare?

Hoppas att någon kunnig kan hjälpa mig då jag känner att jag måste reklamera installation.
« Senast ändrad: 22 november 2011, 10:08:32 av Willia »

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25, felaktig installation?
« Svar #1 skrivet: 22 november 2011, 10:24:39 »
Hej Willia!  Ja man får väl börja med att säga grattis då till en bra pump! Thumbsup Däremot det här med plåtkanalerna det ser ju riktigt dåligt ut tycker jag, så där får det definitivt inte se ut utan det skall du givetvis reklamera direkt. huvuddunk Det finns ju också numera plåtkanaler till rören för pumparna men de skall självklart vara korrekt och snyggt uppsatta, och det blir också riktigt snyggt om man gör det på rätt rätt. När det gäller avledning av kondens och avfrostningsvatten från pumputedelarna så brukar det iof aldrig ingå i ordinarie installationer av pumparna utan det brukar man alltid få ordna i egen regi, eller betalade du något extra för detta i samband med installationen?? :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 22 november 2011, 10:29:50 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Willia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepumpsintresserad
SV: Toshiba RAS 25, felaktig installation?
« Svar #2 skrivet: 22 november 2011, 10:45:55 »
Hej Raffen och tack för ditt svar!
Jag ringde innan och frågade om de gjorde sådana installationer, och de svarade att de kunde göra det och att jag då fick betala för värmekabel. Jag antar då att den som gör installationen kan sin sak (korkat). Installatören hade satt dit en kabel en gång tidigare, och tyckte allmänt att det var onödigt. Det var inget problem med is utan kabel, sa han. Men vad jag har läst på det här forumet så kan det vara det, och jag tyckte det var fiffigt att fixa det när jag ändå bytte plats på pumpen.
Det hade varit mycket bättre om de sagt att de inte kan, för då hade jag kunnat fixa det på annat håll.
Har du någon ide på hur det skulle kunna se ut?
Ang. plåtkanalerna: Är det mest det estetiska som du också tycker är dåligt eller finns det någon risk med att det ser ut som det gör (tex hållbarhet, säkerhet)?

Mvh Willia

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25, felaktig installation?
« Svar #3 skrivet: 22 november 2011, 11:14:26 »
Hej Willia!  Ja ang plåtkanalerna så är det väl i första hand frågan om det rent estetiska anser jag eftersom det ser ju för bedrövligt ut, och så där skall du absolut inte behöva ha det utan det skall vara snyggt och fackmannamässigt uppsatt, och klarar de inte av detta med plåtkanaler så får de väl sätta upp plastkanaler åt dig istället.
När det gäller avledning av kondens & avfrostningsvatten så finns det en mängd olika lösningar på detta om du söker på forumet, du har ju en helt perfekt placering av stupröret till dagvattnet placerat precis intill pumpen så det kan inte bli bättre egentligen.
Sen räcker det normalt ändå inte med bara en plastslang med värmekabel i om det blir riktigt kallt utan det måste till isolering också för att kunna ha en bra och säker funktion. Själv har jag byggt en isolerad behållare under pumpen med en tillika isolerad avrinningsslang som båda då är försedda med en gemensam värmekabel, och detta har fungerat helt perfekt ned till -28 ºC ivf. :)
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=21738.msg211072#msg211072

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Willia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepumpsintresserad
SV: Toshiba RAS 25, felaktig installation?
« Svar #4 skrivet: 22 november 2011, 11:36:29 »
Hej igen Raffen! Bra tips du länkade! Thumbsup
En fråga: Varför har du en "låda/behållare" som vattnet rinner till först? Fungerar det inte med slang direkt från pump till dagvatten?Sc:,h
Hur långt ner i backen tror du värmekabeln måste gå för att det inte ska frysa?
Tror du att risken är hög att vattnet fryser hos mig som nuvarande installation ser ut? Värmekabeln slutar ju i stupröret. Sen kommer utkastaren på röret, och då är ju vattnet ute i luften en kort stund innan det rinner ner igenom renstratten ner i dagvatten röret. Personligen känns det som att frysrisken är mycket hööööög! >:(

Mvh
Willia

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25, felaktig installation?
« Svar #5 skrivet: 22 november 2011, 12:50:00 »
Hej Willia!  Jo det kanske verkar vara lite överkurs men jag har valt den lösningen eftersom jag har styrt vattenavrinningen från utedelstråget endast till det runda hålet och satt igen de resterande avlånga öppningarna i tråget. Har testat och sett att stor fördel finns med att ha en lite större behållare och därmed även en lite större yta som ligger an mot trågbottnen och då samtidigt isolerar en lite större yta av bottentråget underifrån runt evakueringshålet, jag har heller inte värmekabeln dragen igenom evakueringshålet
(vilket man givetvis kan ha om man vill) utan den ligger med början i behållaren och fortsätter sedan ut genom den rörisolerade slangen och fram till brunn eller stuprör. Fördelen med den här konstruktionen är också att jag inte behöver sätta på mina värmekablar till den här anläggningen förrän det blir nedåt ca 4-5 minusgrader i snittemperatur sett över flera dygn. Det har visat sig att det kan bli en hel del bekymmer om man bara sätter dit nipplar av olika slag för vattenavrinningshålet (och spec om det är vinklar eller krökar på dessa) eftersom det gärna fryser och täpper till sig i dem.
Men visst kan du testa med bara ett utloppsrör/nippel från det här hålet, för du har väl också täppt till de här avlånga öppningarna i tråget med tätningsgummin antar jag??
Men du måste ivf isolera slangen med rörisolering e.d om du skall få det att fungera bra vid riktigt kall väderlek, och om inte annat så spar du en del energi när det gäller värmekabeln eftersom den inte behöver gå på högtryck om slangen är isolerad. :)
Här ett ex på en isolerad avrinningsslag med värmekabel som går till ett stuprör vid hörnet om huset:

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 22 november 2011, 12:53:52 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Toshiba RAS 25, felaktig installation?
« Svar #6 skrivet: 22 november 2011, 18:56:57 »
Vattenlås på slangen? :D
Vad är det för kabel som hänger under?
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad doggydoggen

  • Signal Tekniker som inte är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Umeå
  • Antal inlägg: 961
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar Glass!
SV: Toshiba RAS 25, felaktig installation?
« Svar #7 skrivet: 22 november 2011, 21:40:48 »
Hej willia.

Jag måste säga att det var bland det fulaste installationen jag skådat, normalt använder man plastkanaler med färdiga vinklar för alla tänkbara dragningar, det skyddar bättre om slang paketet är täckt i sin helhet, och ser snyggt och propert ut, att använda kanaler i plåt kan inte bero på något annat än att spara in på installations material.
men installationen i sig lär nog inte direkt påverka funktion och säkerhet, i alla fall av korten att dömma.

om jag nu mot förmodan skulle anlita en yrkes"man" till något jobb i huset så vill jag nog först se legitimation, och är dom under 30 så får dom lämna tomten, eventuellt ger jag dom en hallon klubba som kompensation. >:D

Dogge
« Senast ändrad: 22 november 2011, 21:46:14 av doggydoggen »
Bor i hus Team dogge i Umeå, dvs har ritat och byggt huset själv, är på c:a 130 m2 med övervåning på halva huset.
Timmrade ett garage/verkstad av en gammal västerbottensgård 2002 på c:a 70m2.
I huset sitter det 1 st toshiba 25 premium och 1 Ras10
som spets har jag en upphottat pelletskamin
St.Croix Aftonbay som styrs av bland annat utomhus temp och innetemp med automatisk start.
I garaget sitter det en Electrolux ESD09HRA samt ett luftvärmesystem ACJ med en ombyggd Minimaster värmeväxlare
Blev även en ombyggd minimaster värmeväxlare i huset.
Årsförbrukningen är runt 17-18T kw många kw blir det i garaget med maskiner och annat, bara belysningen som består av 30st 30w=900w lysrör som man ideligen glömmer att slå av!!!

Utloggad Willia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepumpsintresserad
SV: Toshiba RAS 25, felaktig installation?
« Svar #8 skrivet: 23 november 2011, 10:12:36 »
Hej Doggydoggen!
Tack för din respons. Känns bra med lite gehör och inte att det bara är jag som tycker det ser fult ut. Har skickat en reklamation nu, så jag får se vad som händer.

Utloggad Willia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepumpsintresserad
SV: Toshiba RAS 25, felaktig installation?
« Svar #9 skrivet: 23 november 2011, 10:23:16 »
Raffen, tack igen för ditt senaste inlägg i frågan!
På din fråga om de avlånga öppningarna var igentäppta, så var jag ute och kollade under pumpen igår, och det verkar som de är det. Är lite osäker på vad som är vad, men det ser ut som det sitter två under. Se bild.

Mvh Willia

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25, felaktig installation?
« Svar #10 skrivet: 23 november 2011, 10:34:26 »
Jag måste säga att det var bland det fulaste installationen jag skådat, normalt använder man plastkanaler med färdiga vinklar för alla tänkbara dragningar, det skyddar bättre om slang paketet är täckt i sin helhet, och ser snyggt och propert ut, att använda kanaler i plåt kan inte bero på något annat än att spara in på installations material.
men installationen i sig lär nog inte direkt påverka funktion och säkerhet, i alla fall av korten att dömma.

Hej Dogge!  Nej spara in på installationsmaterial är det väl inte frågan om förstås om man sätter upp plåtkanaler istället för plast eftersom plåtkanaler är säkert både hållbarare och kostar säkert mer än plastkanaler, dessutom blir det minst lika snyggt med plåtkanaler om inte ännu snyggare förstås. Men det gäller ju att det utförs och sätts upp på ett riktigt sätt förstås vilket inte har varit fallet här hos Willia, så det är bara för dem att göra om och göra rätt.
Sen ser det rätt konstigt ut med elkabeln också (för det är väl elkabeln??), att den inte går in i väggen tillsammans med rören i rörkanalen utan den är tydligen inborrad vid sidan av, och så får det heller inte se ut givetvis. :)

Mvh Raffen. 
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25, felaktig installation?
« Svar #11 skrivet: 23 november 2011, 10:53:14 »
Raffen, tack igen för ditt senaste inlägg i frågan!
På din fråga om de avlånga öppningarna var igentäppta, så var jag ute och kollade under pumpen igår, och det verkar som de är det. Är lite osäker på vad som är vad, men det ser ut som det sitter två under. Se bild.

Mvh Willia

Hej Willia!  Jajamen gummina är uppsatta där ja, skall finnas 3 st avlånga gummin varav 2 st på bakkant långsida på tråget (de som syns) och 1 st på vänstersidan som sitter under vänster väggkonsol (syns inte på bilden). Sen har de satt i den här vinklade nippeln i utgångshålet, den är rätt trång i kanalen ut där inkl i vinkeln så den rekommenderas att man inte använder, men ligger det en värmekabel igenom den och upp till tråget och du har kabeln i drift från ca 0 ºC i utetemp så kan det väl funka kanske, men du får nog isolera det där lite ivf. :)

Mvh Raffen.
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Raffen

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skaraborg
  • Antal inlägg: 8687
  • Karma +14/-27
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25, felaktig installation?
« Svar #12 skrivet: 23 november 2011, 11:02:10 »
Hej Willia!  De där avlånga tätningsgummina som är dittryckta sitter inte så där spec hårt fast och därmed så kan de täta lite dåligt, ser på bilden att de hänger tydligen mest fast i ändarna och hänger ned i mitten, detta innebär att det kommer säkert att läcka/söla vatten ur dem framledes i vinter. Jag skulle nog råda dig till att ta bort gummina och smörja på lite tätningsmassa runt gummina och trycka dit dem ordentligt igen om du vill att de skall täta ordentligt framledes.
Se också till att de korrigerar elkabeln till pumpinnerdelen när de kommer tillbaka och rättar till sina misstag med plåtkanalen, elkabeln skall ligga med i rörkanalen in till pumpinnerdelen och inte vara inborrad för sig själv vid sidan av rörkanalen, ser ju inte alls bra ut förstås. :)

Mvh Raffen.
« Senast ändrad: 23 november 2011, 12:55:54 av Raffen »
Bor med min hustru (barnen utflugna) i en 1-plansvilla med källare 95 m2 + 95 m2 i Skaraborg byggt 75 - 78 och relativt välisolerat. Uppvärmningsyta 95 m2 + ca 65-70 m2 i källaren. Direktverkande el i hela huset, 1 st luftvärmepump samt braskamin finns i gillestugan i källaren (braskaminen har jag haft möjlighet att elda med vid riktigt kall väderlek tidigare men numera med 2 st pumpar så används den endast till myseldning), samt en 300 liters rostfri 3-fas Nibe Compact varmv.beredare från 1975 som jag kör ca 6 tim/dygn på ca 1500 watt med timer och jag mäter elförbrukningen på beredaren med en Siemens Landis/Gyr 3-fasmätare från Rickards webshop. Bytte f.ö till en ny elpatron på beredaren i januari månad 2017 för första gången efter drygt 42 års drift för då var patronen helt slut.
Installerade min första pump Panasonic E9 DKE i sept 2005 i källaren (som jag f.ö bytte ut mot en Toshiba RAS 10 ND i sept 2009) och installerade min 2:a pump en Toshiba RAS 10 GKVP-E i april 2008 uppe i bostadsvåningen, och båda pumparna mäter jag elförbrukningen med varsina resp stickproppsmätare av typen Voltcraft Energy Check 3000 + varsina Enermet 1-fasmätare från Rickards webshop. 
Låg innan pumpinstallation på en total elförbrukning på mellan 16500 - 19000 kwh/år beroende på vinter inkl hushållsel och varmvatten + ca 1,5 - 2 m3 ved. Total elförbrukning dvs helår inkl VP, hh-el och vv med avstämningstid 1 aug - 31 juli för år 1, 2005-2006 = 10340 kwh + 1,5 m3 ved. År 2, 2006 - 2007 = 8177 kwh + 3/4 m3 ved. År 3, 2007 - 2008 = 8976 kwh + 3/4 m3 ved. År 4, 2008 - 2009 = 8275 kwh + 1/2 m3 ved. År 5, 2009 - 2010 = 8375 kwh + 3/4 m3 ved. År 6, 2010 - 2011 = 8407 kwh + 1/2 m3 ved. År 7, 2011-2012 = 7459 kwh - 0 m3 ved. År 8, 2012-2013 = 8281 kwh – 0 m3 ved. År 9, 2013-2014 = 7299 kwh - 0 m3 ved. År 10, 2014-2015 = 7472 kwh - 0 m3 ved. År 11, 2015-2016 = 8247 kwh - 0 m3 ved. År 12, 2016-2017 = 8777 kwh - 0 m3 ved. Vår rullande totala årsförbrukning ligger fn på 8686kwh.

Utloggad Willia

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Karlskoga
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Värmepumpsintresserad
SV: Toshiba RAS 25, felaktig installation?
« Svar #13 skrivet: 23 november 2011, 11:04:46 »
Hej Raffen! Jag får kolla om det sitter ett till gummi där då, och även täta dem. Värmekabeln ligger igenom nippeln, men om det nu blir jag som får göra om jobbet så ska jag tänka på att göra en annan lösning då, eller isolera. Elkabeln som syns på bilden i första inlägget är inte el till pumpen, utan det är bara ström till stickkontakt ute. Elen till pumpen är dragen ut direkt vid utedelen, se bild.

Mvh Willia
« Senast ändrad: 23 november 2011, 11:08:20 av Willia »

Inloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 10192
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Toshiba RAS 25, felaktig installation?
« Svar #14 skrivet: 23 november 2011, 11:44:56 »
Plåtkanaler kan målas i fasadfärgen och hålla länge men suck för detta jobb med skarpa kanter och 90-graders tvärböjar som ser ut att kunna knäcka kylrören eller trycka ihop och skada rörisoleringen... Denna rörisolering bryts successivt ner av ljuset och föroreningar i luften och ska därför antingen skyddas av kanaler hela vägen eller lindas med PVC-band där rören ligger utan skydd.

Kolla att frostskyddskabeln inte ligger och gnager mot något vasst som t.ex. lamellerna på ovansidan nippelhålet! Att använda nippeln i nordiska förhållanden innebär en viss risk, isolerad balja som Raffens konstruktion  är betydligt säkrare. Går att köpa rörisolering, ev måla, och trä på kondensvattenslangen. Helst ska detta sedan gå ner i marken minst ½-meter för att ansluta till dräneringen eller en stenkista men kanske kan en bra värmekabel klara vägen via stupröret(?). Kring nippeln på undersidan tråget kan man tejpa några lager isoleringstejp 3mm. Testa kondensavloppet genom att hälla på en kanna (rent) vatten nertill i utedelen (strömmen avslagen och plusgrader ute) och se om det rinner bort som det ska.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!