0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag bor tillsammans med fru och två barn i ett enplanshus, Sävsjöhus byggt 1989, på 137m². Huset är beläget i södra Dalarna.
För att få bästa spridning av värmen skulle jag placera den i närheten av returluftintaget.
De pumpar du skall titta på är de största som finns, Mitsubishi Electric FD35, Fujitsu Nocria 12 eller 14, Panasonic HE12, Toshiba Polar 2, RAS13 eller 16Var i huset sitter intaget för den gamla värmeanläggningens returluft?För att få bästa spridning av värmen skulle jag placera den i närheten av returluftintaget.Just den där typen av hus/värmesystem är optimala för en luftvärmepump, så jag tror nog du, som en av ytterst få, kan räkna med en årsmedeverkningsgrad på runt 3.0 för värmen.Högre än så så länge det håller sig kring 0 och varmare, och lite lägre de dagar det är mellan 0 och -10°C, dagar med väder kallare än -10°C så faller COP ännu mer, men det är ju inte så hemskt många dagar/år.Jag tror inte att du behöver så hemskt många säckar pellets/år för att komplettera.
Har själv FTX och tänkt på det här med att sätta en LLVP nära returluftintaget.Men FTX:en fungerar ju så att den tar en del av inneluften och skickar den ut ur huset. Samma mängd som skickas ut ersätts med kall uteluft. En del av den varma luften kommer dock tillbaka in i huset men är det inte dumt att skicka in varm luft i returluftintaget med tanke på att en del bara åker rätt ut ur huset?Sätter man LLVP långt från returluftintaget så värms ju luften på vägen till returluftintaget.Eller tänker jag fel?
FTX:en återvinner typ 90% av värmen och fördelar den i hela huset.Men visst, en liten förlust blir det ju.
Luften värms inte på väg till returluftintaget, den kyls.
Aha, låter ju bra. Tror du min FTX (Bacho Minimaster/Minivent) från 1986 också återvinner 90% eller i närheten?Det förstår jag Menade att luften i huset värms av den varma luften från LLVP.
Vet inte om jag missuppfattar nu, men har du det äldre bacho luftvärmesystemet med ACF och en ACJ?om du har en retur i vardagsrummet så bör du ha en ACJ?
så man kan säga att ACJ:n har en verkningsgrad på 99%..=)om du förstår hur jag menar?.
Dom gammla luftvärmeaggregaten som man monterade på 80 talet är idealiskt för luftvärmepump
det mest idealiska vore att montera en kanalvärmepumps aggregat i serie med ACJ som sedan kan agera som uppbackning när värmepumpen inte orkar med., vore mumma att ha det.. Thumbsup