0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
http://www.carrierab.se/files/luftbehandling/Swinger%20Plus.pdfeller.http://www.klimattekniksyd.se/Filer/SEZ.pdfDogge.
Angående returluftintaget, varför har Sävsjöhus lagt detta intag i golvhöjd(!). Borde det inte vara i takhöjd?
Vårt sitter också i golvnivå. Underkant på intaget sitter 20cm över golv.Förklaringen jag fått är att det är för att få ner värmen mot golvet. Låter rimligt tycker jag.
Vi köpte faktiskt en LLVP förra månaden. En FUJITSU LEC-N 12 som sitter långt från returluftintaget. Funkar kanon men vårt hus är på 215kvm så det kanske lönar sig med en till.Tänkte logga elförbrukningen på värmeelementen som sitter i ACJ:n under denna vinter med hjälp av Efergy E2 Så får vi se om vi ska investera i en till nästa vinter tomte::En annan sak: Du skrev att man kan säga att ACJ:n har en verkningsgrad på 99%. Men var kommer den nya luften in i systemet? Alltså den kalla luften som tas utifrån .
Har nu börjat fundera på att skaffa en luftvärmepump som ersättning till pelletskaminen.
Det ena utesluter väl inte det andra? Jag har båda och det fungerar utmärkt. Med en LLVP får du ett bättre COP tillsammans med pelletsen och så får du bättre värmespridning i huset. När du inte orkar "fippla" med pelletsen förlitar du dig på LLVP och när du eldar så går ju förbrukning automatiskt ner på LLVP. Kör båda och du kommer få ökad komfort och mer tid att göra annat som är roligare. Allt kan inte mätas i pengar
OK, jag köper detta med placeringen i hallen pga likheten med dagens förutsättning. Tanken med att ha den i vardagsrummet är väl att det är tre ytterväggar där, det är det kallaste rummet.Hej! Om vardagsrummet är det kallaste rummet så kan du ju kapa bort den korta väggstumpen mellan allrum och vardagsrummet för att öppna upp och få bättre luftflöde dit. Jag skulle också sätta den i hallen.Senaste natt hade vi -15 och pumpen tog 8,5kwh på 9,5 timmar = 0,894 kwh/timme utan hjälp från spisen.
Intressant! Har du noterat någon minskning i pelletsförbrukning och/eller elförbrukning, eller har du "bara" vunnit ökad komfort?