Vectrex: hur upplever du din pump, lever den upp till dina förväntningar gällande värme och energiförbrukning ?
Hej,
Ja, den både lever upp och överträffar faktiskt mina förväntningar.
Vi har tyvärr inte jättelätt att jämföra tidigare energiförbrukning med nuvarande på grund av följande.
Förra vintern jobbade både jag och min fru heltid, vi hade elvärmen på ca 18 grader och så fort vi kom hem på kvällen drog vi igång en rejäl brasa och fick upp värmen. Vi eldade också varje morgon innan jobbet. Vi eldade totalt ca 5-6 kubik ved förra vintern.
Denna vintern är min fru hemma (föräldraledig) med en 3-åring och en 6 månaders. På grund av en bebis som kräks i tid och otid så går tvättmaskinen nu nästan jämt, vi har också skaffat en torktumlare som vi inte hade förra vintern. Min fru gillar att använda den och jag klandrar henne inte med så mycket tvätt. Tyvärr äter den ju el till frukost.
Vi har nu en snittempertur inomhus på 22,5C. Vi eldar ytterst sparsamt jämfört med i fjol, endast lite mer senaste veckan när det varit nätter nedåt -20. Inte för att Nocrian inte orkar själv, men för att spara lite energi (vår ved är gratis).
Med detta i åtanke hade vi i januari i fjol en energiförbrukning på 1970 kWh och januari i år 1460kWh. Januari i fjol var en halv grad celsius kallare i snitt än i år. Helt otroligt om du frågar mig.
Har precis beställt en logger2020 och kommer börja logga inom/utomhus temperatur och elförbrukning på både pump och huvudmätare.