0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Viktigt att ta reda på hur mycket huset behöver i värmeeffekt från uppvärmningssystemet när det blir riktigt kalla perioder i trakterna under vintern. T.ex. kan man lista ut detta genom att läsa av elförbrukningen på småtimmarna under kalla nätter då alla sover och ingen eldning skett den dagen, eller räkna igenom huset på www.energiberakning.se. Sedan brukar man säga att en LLVP kan bidra med upp till 80% av denna effekt om huset har en öppen planlösning. Om hög effekt behövs är säkert Nocria 14 ett bra val med tanke på takutrymmet. Om det räcker med medeleffekt skulle jag valt LEC-N 12 som är en nyare modell med många små förbättringar och stor uthållighet vid stark kyla.
Håller med ACE här, Nocrian är en dinosaurie, och Me FD35(vabh) tror jag jag man lungt kan säga är en av dom absolut bästa pumparna på marknaden, alla kategorier.jag får väll på skallen om jag säger så, men det är då min övertygelse.om säljaren förordar nocrian framför ME så har det med att han tjänar mer på nocrian, någon annan logik finns det inte.Dogge.
Logiken som finns är väl att jag har begränsat utrymme över dörren, en FD35 går helt enkelt inte in där utan då måste det till en helt annan placering i vardagsrummet, som troligen är nästan lika bra ur fördelningssynpunkt, men inte lika bra estetiskt eller i form av störande ljud! Sen tycker jag mig ha fått mycket bra pris, strax över nätpriserna men med samtlig installation (markstativ) och även ny eldragning och 8m rör.Därav undrar jag över LEC-N 12 som har lika låg innedel. Frågan är vilken som är bäst för vårt hus, det känns som det finns lika många åsikter som det finns forummedlemmar.
Hej,Har precis haft en säljare här och jag blev rekommenderad en Nocria 14 LBC. Säljarens argument var att det är bättre att ha en för stor pump.Det jag tvekar över nu är om pumpen kanske är onödigt kraftig? Jag var mest inne på Mitsubishi FD35 innan säljaren kom och övertygade mig om Nocrian (han säljer Mitsubishi också). Fördelen i vårt fall är mycket att vi har begränsat med höjd-utrymme ovanför entredörren (vilket är den mest logiska placeringen i vårt fall) och Nocrian är bara 250mm hög, vilket fungerar! 295mm som FD35:an är blir lite för mycket med tanke på utrymme ovanför. Verkar som en del tycker Nocrian är "gammal teknik". Är Fujitsu LEC-N 12 ett bättre val i mitt fall? Kanske inte behöver alla dom där 9 kw? Bor strax utanför Göteborg!Tacksam för råd och kloka svar!
Ajdå, my bad, läste lite slarvigt ditt inlägg, :-[ om det är av utrymmes skäl så ser jag logiken, det finns även andra märken med låg innerdel, som exempelvis Toshibas Polar 1:aDogge.
Öhh om du nu tycker att Nocrian är en dinosaurie vad är då en Toshiba Ras 1?? En fossil?//Krister
Vad är det egentligen som hänt som är bättre då? När kom nuvarande version av nocrian ut? Som jag förstått det är det främst avfrostningsautomatiken som är "korkad" på nocrian? Skit i FD35:an den är ju för hög! Så LEC-12 N eller nocria, där emellan står det och svänger. Svårt detta.Tack för alla svar, även om dom knappast gör valet enklare