0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mot vägbanan, ja, men inte friktionsförluster i vulsten.Om vulsten sjunker ihop och bildar en bula på däcket går viss energi till spillo där. Finns däck med mjukare vulst för lägre förbrukning.
Jag kan förstå att man fyller stora däck på arbetsmaskiner med kväve, dels krävs höga tryck (inte alltid en liten kompressor orkar med) och sedan blir det något stabilare över temperatur och mindre läckage genom materialet vad jag har fått lära mig.
Det är precis som xxargs skriver, varför skulle just kväve vara opåverkat av temperaturen, allmäna gaslagen gäller även för kväve. Dessutom består ju luft till 78% av kväve.erp
Jag tvivlar inte på att det är som xxargs skriver. Dock tycker jag att det måste finnas någon nytta med nitrogen i lastbilsdäck, om det sen beror på fukthalt eller nåt annat vet jag inte. Att säga att det inte spelar roll är att omyndigförklara åkarna som använder nitrogen. Det hade varit ett roligt experiment att göra i vilket fall som. Kanske t.o.m mäta volymskillnaden om det blir någon.
Så länge jag tävlade för cykelklubben här, hade man runt 8-9 bar i tubdäck och 7-8 bar när man använde vanliga däck, lite beroende på underlaget. Det blir rätt stötigt på gatsten med högt tryck i däcken. Det står ju angivet på däcksidan vilket tryck det ska vara i cykeldäcket.erp