Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Nitro i däcken!  (läst 12472 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4450
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Nitro i däcken!
« Svar #15 skrivet: 18 november 2011, 08:17:41 »
Nej, inte nuförtiden. Gammaldags diagonaldäck, sådana som användes på 60-talet och tidigare, blev "ballongformade" och slets bara på mitten om lufttrycket var för högt i förhållande till aktuell last. Men modernare radialdäck beter sig inte på det sättet utan de håller slitytan plan oavsett lufttryck. Möjligen kan greppet på våt vägbana försämras något vid för högt tryck men jag har aldrig lyckats påvisa någon märkbar skillnad, åtminstone inte då det rör sig om personbilar.

Killen jag brukar åka till för fram/bakvagnsjustering påminner alltid om jag skall ha tillräckligt däcktryck. I Panteran är det nominella 2,6 bar fram (285x40/15) och 2,8 bar bak (345x35/15). Hade det varit diagonaldäck hade de nog sett ut som simringar i stället för de platta välthjul de är.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Nitro i däcken!
« Svar #16 skrivet: 18 november 2011, 10:30:34 »
F14 - ca 17 bar!
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nitro i däcken!
« Svar #17 skrivet: 18 november 2011, 11:51:46 »
Min cykel jag använde under 4 vätternrundor hade jag 11 bar`s tryck i. Billiga däck från cykel 19, dvs 19 kr st runt -90. Annars så trodde jag att de låg bortemot 14 bars tryck? Var tvungen att köpa en liten 12v kompressor som gav max 14 bar för att få i det trycket i däckena. Men, det kan ju ha ändrats.

Så länge jag tävlade för cykelklubben här, hade man runt 8-9 bar i tubdäck och 7-8 bar när man använde vanliga däck, lite beroende på underlaget. Det blir rätt stötigt på gatsten med högt tryck i däcken. Det står ju angivet på däcksidan vilket tryck det ska vara i cykeldäcket.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Nitro i däcken!
« Svar #18 skrivet: 18 november 2011, 17:03:25 »
Citera
Jag kör med 2,1 bar.
För högt ringtryck gör att däcken slits ojämnt och bilen bli instabil i kurvorna.
jag har bara märkt att det känns konstigt att ta kurvorna med för lågt tryck aldrig för högt. Nu hade jag 1,9 och det kändes helt fel men jag har haft upp mot 3 bar utan några nackdelar förutom att det blir lite skumpigare. Kurvorna tar jag alltid i full fart för jag bromsar aldrig eftersom det är energislöseri  :)

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nitro i däcken!
« Svar #19 skrivet: 18 november 2011, 17:25:20 »
Är det inte enklare att läsa vad som står skrivet i främre dörrposten än att hitta på egna tryck?
På min nuvarande bil står det comfort: 2,5 bar fram och 2,5 bar bak, Ekonomi: 2,8 bar fram och 2,5 bar bak.
Svårare än så behöver det inte vara.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30545
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nitro i däcken!
« Svar #20 skrivet: 18 november 2011, 18:30:08 »
Farsan fick hjärnsläpp och fyllde i 3 bar i ett av bakhjulen på Volvon han hade.
Jag fick våldsam sladd i en kurva som inte gick att häva, tur att farten var så låg att det inte blev några stora skador då bakre stötfångare åkte in i räcket.
Jag stannade och vart väldigt fundersam över att bilen sladdade så våldsamt för det var en S-kurva och i första kurvan gick ju bilen helt normalt.
Men jag anade något och kollade lufttrycken i närmsta mack och upptäckte då att ena bakdäcket var för hårt pumpat.

Nu var ju detta högprofildäck, jag kan tänka mig att lågprofil inte är lika känsliga.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +19/-3
SV: Nitro i däcken!
« Svar #21 skrivet: 18 november 2011, 20:23:13 »
Hmm.. brukar ligga i överkanten när det gäller däcktryck, framför allt att detta faktiskt märks bensinförbrukningen typ 10% mot när man ligger på eller lite under rekommenderad tryck - och detta sliter inte speciellt mycket mer eller annorlunda på däcken heller.

När det gäller tex. broms och sladdbeteende så är nog det viktigaste att det är lika tryck och däckstatus på samma hjulaxel och har nog mer inverkan än om hjulen skulle vara pumpad till 2.6 eller 2.9 Bar

 

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19393
  • Karma +15/-15
SV: Nitro i däcken!
« Svar #22 skrivet: 18 november 2011, 20:28:06 »
Däck till tex mobilkranar brukar ligga runt 9 bars tryck så det finns relativt stora däck som kräver höga tryck *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 30545
  • Karma +20/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nitro i däcken!
« Svar #23 skrivet: 19 november 2011, 16:02:08 »
Köpte nyligen ny bil, färddatorn visade 10,1 l/100 km då jag köpte den och jag frågade om den drar mycket soppa. Säljaren muttrade nått om att han inte var så bra på eco-driving, fast jag sneglade på däcken och såg att ringtrycket inte var OK. Pumpade i rätt tryck och bensinförbrukningen sjönk drastiskt, har ännu inte tankat på nytt så jag vet inte vart det slutar men 0,85 ska inte vara omöjligt vid blandad körning, och då kör jag inte så eco själv.   ;D
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2750
  • Karma +6/-1
SV: Nitro i däcken!
« Svar #24 skrivet: 19 november 2011, 17:50:47 »
Köpte nyligen ny bil, färddatorn visade 10,1 l/100 km då jag köpte den och jag frågade om den drar mycket soppa. Säljaren muttrade nått om att han inte var så bra på eco-driving, fast jag sneglade på däcken och såg att ringtrycket inte var OK. Pumpade i rätt tryck och bensinförbrukningen sjönk drastiskt, har ännu inte tankat på nytt så jag vet inte vart det slutar men 0,85 ska inte vara omöjligt vid blandad körning, och då kör jag inte så eco själv.   ;D

Tänk på att det inte är ovanligt att färddatorer visar uppåt 10-15 % fel på bränsleförbrukningen.

För länge sedan när jag hade pyspunka på ett däck och pendlade samma sträcka varje dag så avgjorde jag om det var dags att fylla luft genom att på ett bestämt ställe hålla exakt 70 km/h och lägga ur växeln, så såg jag efter hur långt jag hade hunnit innan farten var nere på 50 (det var för övrigt södra infarten till Härnösand). Om jag inte hade hunnit fram till ett grönt staket när jag var nere på 50, så var det dags att fylla luft.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4999
  • Karma +3/-0
SV: Nitro i däcken!
« Svar #25 skrivet: 19 november 2011, 19:17:01 »
Köpte nyligen ny bil, färddatorn visade 10,1 l/100 km då jag köpte den och jag frågade om den drar mycket soppa. Säljaren muttrade nått om att han inte var så bra på eco-driving, fast jag sneglade på däcken och såg att ringtrycket inte var OK. Pumpade i rätt tryck och bensinförbrukningen sjönk drastiskt, har ännu inte tankat på nytt så jag vet inte vart det slutar men 0,85 ska inte vara omöjligt vid blandad körning, och då kör jag inte så eco själv.   ;D
Det är inte bara högre friktion som höjer förbrukningen om man mäter med färddator/längdmätare hjulen rullar kortare sträck per varv om lufttrycket är lågt!
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvåning + 80m2 källare byggd 1937 på västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm på vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiåtgången från 45 till 9MWh/år, efter uppvärmning av gårdshus till 11MWh/år
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2065
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Nitro i däcken!
« Svar #26 skrivet: 19 november 2011, 20:29:01 »
 Sc:,h
Det är inte bara högre friktion som höjer förbrukningen om man mäter med färddator/längdmätare hjulen rullar kortare sträck per varv om lufttrycket är lågt!
Så då kommer jag fram snabbare om jag fyller på luft? ??? Sc:,h :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nitro i däcken!
« Svar #27 skrivet: 19 november 2011, 21:44:27 »
Det är inte bara högre friktion som höjer förbrukningen om man mäter med färddator/längdmätare hjulen rullar kortare sträck per varv om lufttrycket är lågt!

Vad menar du med det? Det är väl just så hög friktion som möjligt man vill ha, när det det gäller däck.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nitro i däcken!
« Svar #28 skrivet: 19 november 2011, 22:13:07 »
Mot vägbanan, ja, men inte friktionsförluster i vulsten.

Om vulsten sjunker ihop och bildar en bula på däcket går viss energi till spillo där. Finns däck med mjukare vulst för lägre förbrukning.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nitro i däcken!
« Svar #29 skrivet: 19 november 2011, 22:46:28 »
Ok, då är jag med!

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!