0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nej, inte nuförtiden. Gammaldags diagonaldäck, sådana som användes på 60-talet och tidigare, blev "ballongformade" och slets bara på mitten om lufttrycket var för högt i förhållande till aktuell last. Men modernare radialdäck beter sig inte på det sättet utan de håller slitytan plan oavsett lufttryck. Möjligen kan greppet på våt vägbana försämras något vid för högt tryck men jag har aldrig lyckats påvisa någon märkbar skillnad, åtminstone inte då det rör sig om personbilar.
Min cykel jag använde under 4 vätternrundor hade jag 11 bar`s tryck i. Billiga däck från cykel 19, dvs 19 kr st runt -90. Annars så trodde jag att de låg bortemot 14 bars tryck? Var tvungen att köpa en liten 12v kompressor som gav max 14 bar för att få i det trycket i däckena. Men, det kan ju ha ändrats.
Jag kör med 2,1 bar.För högt ringtryck gör att däcken slits ojämnt och bilen bli instabil i kurvorna.
Köpte nyligen ny bil, färddatorn visade 10,1 l/100 km då jag köpte den och jag frågade om den drar mycket soppa. Säljaren muttrade nått om att han inte var så bra på eco-driving, fast jag sneglade på däcken och såg att ringtrycket inte var OK. Pumpade i rätt tryck och bensinförbrukningen sjönk drastiskt, har ännu inte tankat på nytt så jag vet inte vart det slutar men 0,85 ska inte vara omöjligt vid blandad körning, och då kör jag inte så eco själv.
Det är inte bara högre friktion som höjer förbrukningen om man mäter med färddator/längdmätare hjulen rullar kortare sträck per varv om lufttrycket är lågt!