Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nitro i däcken!  (läst 11732 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2013
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
Nitro i däcken!
« skrivet: 15 november 2011, 16:51:14 »
Nåt att satsa på?
http://www.nordendack.se/69/page/Nitrogen.html
"Minskat däckslitage, höjd säkerhet och lägre bränsleförbrukning!"
Den vanliga hajpen, lr?
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4384
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Nitro i däcken!
« Svar #1 skrivet: 15 november 2011, 17:19:02 »
Nåt att satsa på?
http://www.nordendack.se/69/page/Nitrogen.html
"Minskat däckslitage, höjd säkerhet och lägre bränsleförbrukning!"
Den vanliga hajpen, lr?

Typ.

För det första får jag krupp när det pratas om "nitrogen" på svenska, det finns ett korrekt svenskt ord, "kväve".

För det andra (från http://sv.wikipedia.org/wiki/Kv%C3%A4ve):
---
Kvävgas i däck

Den vanliga däckfyllningen består av luft, det vill säga den innehåller 78 % kvävgas. Flygplansdäck ska fyllas med torrt kväve av två skäl. Det ena är att fyllning med vanlig luft ibland kan innehålla mycket vattenånga, som kondenserar och fryser vid flygning på hög höjd, något som minskar däcktrycket vid landning. Det andra skälet är att syre långsamt oxiderar däckets gummi vid fyllning med luft, något som också minskar trycket. För vanliga bildäck är kvävefyllning inte viktigt enligt däcktillverkare.
---

Ormolja.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nitro i däcken!
« Svar #2 skrivet: 15 november 2011, 17:22:18 »
Jag kan förstå att man fyller stora däck på arbetsmaskiner med kväve, dels krävs höga tryck (inte alltid en liten kompressor orkar med) och sedan blir det något stabilare över temperatur och mindre läckage genom materialet vad jag har fått lära mig.

O andra sidan så kostar sådana däck väldigt väldigt mycket mer pengar än bildäck och används kanske 24/5 eller 24/7 under hög belastning.

Om du fyller på ditt bildäck ibland så tenderar nog kvävevärdet att öka då det lagras upp när andra gaser pyser ;)
Har för mig att mythbusters gjorde ett test med att andas däckluft och där man kunde se dessa tendenser på en gas-analys.
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nitro i däcken!
« Svar #3 skrivet: 15 november 2011, 17:29:49 »
Jag kan förstå att man fyller stora däck på arbetsmaskiner med kväve, dels krävs höga tryck (inte alltid en liten kompressor orkar med)

Är det verkligen riktigt?
Ett vanligt bildäck fylls till 2-2,5 bar, ett cykeldäck till en standardcykel till 4-5 bar och ett smalt däck för en tävlingscykel håller cirka 8-9 bar.
Jag har alltid trott att ju större däck, ju lägre tryck.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad karaff

  • Formsprutar konstruktionsplaster
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Gislaved
  • Antal inlägg: 153
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Nitro i däcken!
« Svar #4 skrivet: 15 november 2011, 17:35:27 »
Vet bara att på en tidigare arbetsplats hade de bekymmer med kompressorns ork när de fyllde stora däck på lastmaskiner.

Kompressorn var nog något uppställd men fick kämpa, en tvåcylindrig historia på okänt antal hästar, dock större än de flesta garagevarianter.

Vi snackar maskiner som väger över 35 ton och lastar en hel del så tryck behövs nog.

Sen har väl lastbilar 6-8kg också ?
Köpt funkishus byggt 1932 med Nibe 1210-7 (underdim) till 140 borrhål i berg, l/l-vp hitachi från 1980 talet samt ved/oljepanna och 3 separata eldstäder.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nitro i däcken!
« Svar #5 skrivet: 15 november 2011, 17:39:10 »
Att det fordras en rejäl kompressor för stora däck, beror väl närmast på att de rymmer väldigt mycket luft.
Ett tävlingsdäck för en racercykel rymmer nog inte många liter.

erp
Edit: ja, lastbilar har visst runt 8 bar i däcken.
« Senast ändrad: 15 november 2011, 17:44:43 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2013
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Nitro i däcken!
« Svar #6 skrivet: 15 november 2011, 17:59:46 »
 ;D "Nitrogen" säljer nog bättre än "Kväve".

Hajphajphajp snart är allt hajp. Då kan jag spara en femtiolapp (per däck) då.
Menmen man skulle få gröna ventilhattar också!
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29875
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nitro i däcken!
« Svar #7 skrivet: 15 november 2011, 18:29:20 »
Jag har köpt mig en liten kompressor till tändaruttaget på bilen och fyller på nån gång per månad, man får i princip samma effekt med alltid rätt däcktryck.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Nitro i däcken!
« Svar #8 skrivet: 15 november 2011, 19:49:09 »
Jag har funderat på en sådan. Mekonomen har visst en där man ställer in vilket tryck man vill ha, sedan slår kompressorn ifrån vid det inställda trycket. Kostar visst runt 500 pix.
Var har du köpt din?

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29875
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nitro i däcken!
« Svar #9 skrivet: 16 november 2011, 16:20:02 »
Jag har funderat på en sådan. Mekonomen har visst en där man ställer in vilket tryck man vill ha, sedan slår kompressorn ifrån vid det inställda trycket. Kostar visst runt 500 pix.
Var har du köpt din?

erp

Classe i sjön, 99:-
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=164030010
Fick sämsta betyg i ett test men har funkat i snart 2 år.
Monterade dit en strömbrytare på sladden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Nitro i däcken!
« Svar #10 skrivet: 18 november 2011, 01:42:20 »
Är det verkligen riktigt?
 ett cykeldäck till en standardcykel till 4-5 bar och ett smalt däck för en tävlingscykel håller cirka 8-9 bar

Min cykel jag använde under 4 vätternrundor hade jag 11 bar`s tryck i. Billiga däck från cykel 19, dvs 19 kr st runt -90. Annars så trodde jag att de låg bortemot 14 bars tryck? Var tvungen att köpa en liten 12v kompressor som gav max 14 bar för att få i det trycket i däckena. Men, det kan ju ha ändrats.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Nitro i däcken!
« Svar #11 skrivet: 18 november 2011, 06:35:59 »
Vad kör ni för tryck i bildäcken? Jag brukar lägga mig ca 0,3 bar över rekommenderat och hamnar då på ca 2,5 bar. Märkte nyligen att bränsleförbrukningen ökade rejält och det visade sig att jag hade 1,9 bars tryck i däcken.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29875
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Nitro i däcken!
« Svar #12 skrivet: 18 november 2011, 07:04:36 »
Vad kör ni för tryck i bildäcken? Jag brukar lägga mig ca 0,3 bar över rekommenderat och hamnar då på ca 2,5 bar. Märkte nyligen att bränsleförbrukningen ökade rejält och det visade sig att jag hade 1,9 bars tryck i däcken.

Jag kör med 2,1 bar.
För högt ringtryck gör att däcken slits ojämnt och bilen bli instabil i kurvorna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Nitro i däcken!
« Svar #13 skrivet: 18 november 2011, 07:39:20 »
För högt ringtryck gör att däcken slits ojämnt och bilen bli instabil i kurvorna.

Även för lågt ringtryck gör att däcken slits onormalt och att bilen blir instabil
Råd & rön har gjort en undersökning där man minskat trycket med 0,5bar i alla däck och då tappade man (om jag mins rätt) ca 45-50% av stabiliteten.

Man skall ha rätt däcktryck
Kör man ensam och mycket lansväg kan man ha ett lite lägre tryck än rekomenderat
Kör man fullastad bil och mycket motorväg kan man ligga lite över rekomenderat tryck
Det är biltillverkaren som sätter vilket däcktryck som man skall ha, finns antagligen instruktionsboken men kan även finnas en lathund innanför tankluckan.

När jag skodde om bilen sist med 205x55 16 så fyllde de på med 2,5bar men däck killen rekomenderade 2,7 om jag ofta hade fullt i bilen.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Nitro i däcken!
« Svar #14 skrivet: 18 november 2011, 08:02:21 »

För högt ringtryck gör att däcken slits ojämnt och bilen bli instabil i kurvorna.

Nej, inte nuförtiden. Gammaldags diagonaldäck, sådana som användes på 60-talet och tidigare, blev "ballongformade" och slets bara på mitten om lufttrycket var för högt i förhållande till aktuell last. Men modernare radialdäck beter sig inte på det sättet utan de håller slitytan plan oavsett lufttryck. Möjligen kan greppet på våt vägbana försämras något vid för högt tryck men jag har aldrig lyckats påvisa någon märkbar skillnad, åtminstone inte då det rör sig om personbilar.

Jag drar mig inte för att hålla högre lufttryck än biltillverkaren rekommenderar, men jag överskrider ALDRIG max tillåtet tryck för däcket (det brukar stå någonstans bland den finstilta texten på däcksidan, för moderna personbilsdäck är gränsvärdet ofta mellan 2,7 och 3,0 bar). I annat fall är risken stor för skador på corden som leder till t ex bulor på däcket. På hyrsläpvagnar är detta ett stort problem, ofta är de försedda med billiga däck där maxtrycket inte är mycket över 2 bar, men folk fyller dem gärna till 4-5 bar för att inte däcken ska se alltför platta ut när vagnen går svårt överlastad.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 828
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!