0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hej, jag har en fråga som jag hopaps på att f¨å lite bra tankar om.. har ett hus på 69 m2, enplans, med 69 m2 halvt uppvärmd källare. Byggt 50 talet. sitter idag en el/olje panna. Jag har tänkt att sätta in en luft/vattenvärmepump, ctc med eco elpanna.Tog in ett par offerter, mest för att kolla om min dimensionering var rätt. Känns som jag har mer rätt än de som offererade.. och det var ett rejält ockerpris jag fick. IVT 90 med deras panna, installation för 130 000 kr inkl moms...Jag tänkte köpa ctc 107 plus ecoel pannan, för ca 60 000 kr. Sen tänkte jag göra installationen själv. Nån som har nån erfarenhet av detta ? Svårt? jag är ingen rörmockare, men har tillgång till verktyg och grejer så det borde gå. Hur mycket tidsåtgång ska man räkna med? samt sidoutrustning, förutom radiatorpumpen? vv tanken är 223 liter, det borde väl räcka bra till oss, vi är två-tre personer. normal duschfrekvens. nån som har erfarenhet av ctcs värmepump? Den känns ju bra, med tre olika kompressor effekter osv...