0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
För att bli av med ljud så finns det sakkuning akustiker på gula sidorna... För att bli av med jobbiga grannar så ring din lokala "MC-Klubb"
Hej alla,Efter att ha läst era råd så köpte jag bullermätare på Clas Ohlson (699:-), 3 ljudämpningsplattor på Biltema (totalt 348:-) och ett vindskydd i konstrotting på KRauta (839:-). Jag montarede ljudämpningsplattor mellan värmepump och vägg och en som lock mellan vägg och värmepump. Vindskyddet monterade jag ca 1m från pumpen med ca 120 graders vinkel så att luftflödet ej försvårades. Därefter mätte sakkunnig akustiker bullret till 39dBA vid 12,4m vid grannens tomtgräns. Det var på håret, då gränsen går vid 40 dBA. HURRA!Det som irriterar mig är att Nibe anger i sin broschyr att Nibe F2025 bullrar med 36 dBA vid 10m avstånd (se bilaga) då min pump bullrar med ca 44 dBA vid 12,4m. Falsk marknadsföring borde det kallas!En viktig undersökning om buller från luftvattenpumpar kan läsas på hos energimyndigheten. Endast en tillverkare av 12 visar på markant lägre buller än övriga tillverkare . IVt PremiumLine A Plus 10 ger 55 dBA medan övriga ligger runt 65 dBA. (http://www.energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftvattenvarmepumpar1/?tab=2) MVH/OLa
Patetiskt att se att så många som har problem med att grannarna klagar på deras bullrande pumpar går runt och tror att deras grannar är avundsjuka. Jag vet många som direkt ratar alla hus med pool när de letar hus. Det har aldrig slagit er in att de faktiskt upplever att de fått sin tidigare lugna och mysiga utemiljö förstörd era bullrande leksaker?