0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Den vetgirige novisen undrar vid val av tryckärl:1) Tryckkärlets volym ska tydligen vara 5-10% av vattenvolymen på den varma sidan av markvärmepumpen. Menas endast volymen av alla golvvärmerör, eller ska man även inkludera varmvattenberedaren. Aktuell VP är Nibe 1245.2) Behöver man ett tryckkärl på den kalla sidan? Kollektorslangarna mynnar ut vid golvet, varefter de kopplas samman och fortsätter i 28 mm koppar till undertaket. Därifrån ca 6 meter horisontellt i undertaket, för att sedan gå ner rakt över värmepumpen. Räcker det med att sätta en avluftningsventil på rörstäckan som hamnar högst, eller behöver man ett tryckkärl?Tack på förhand.
Tack tipo874, det var precis det jag undrade över.Nivåkärlet som Mekaniker nämner, kan det vara tillräckligt om höjdskillnaden mellan kopparrören och nivåkärlet är ca 1 meter? Jag tänker främst på möjligheten att bygga upp tryck och kärlets täthet.
Jag använder plastkärlet, även fast det sitter under högsta punkten. Jag har lite övertryck i det så det klarar sig ändå. Enligt installationsmanualen skall man använda tryckkärl i detta fall, men det funkar fint ändå.Edit:Jag har avluftningar på högsta punkten, och jag har bara ca en halv meter rör som sitter över plastkärlet.
Nibe skriver in installatörshandboken att nivåkärlet ska fyllas på ifall köldbäraren hamnar under 2/3 av det halvt genomskinliga kärlets volym. Hur kontrollerar man volym köldbärare i ett tryckkärl?Installatörshandboken:"Går det inte att placera nivåkärlet på högsta punkt ska expansionskärl användas (alt. 2)."
Visst, trycket visas av manometern, men efter att ha läst andra trådar låste jag mig kring möjligheten att se den faktiska vätskenivån i kärlet. Det här inlägget förklarar en del: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=4563.msg42560#msg42560"Det följer med Nibes värmepumpar och de rekomenderar att man trycksätter kärlet, det är vad jag kallar ett tryckkärl.Den stora fördelen med denna typ av kärl är naturligtvis att man ser nivån. Med ett vanligt EXPANSIONSKÄRL ser man ju inte var man har nivån."