0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag hade sedan installationen som gjordes av auktoriserad firma, haft en vedpanna ansluten till värmesystemet i huset. Denna har dock varit bortstängd med kranar och har inte sedan installationen av pumpen gjordes använts alls.Nu gjordes slag i saken, och pannan kopplades bort av annan rörfirma.I huset sitter ett enrörssystem av "Elementhus-typ" så det är inte någon raketvetenskap direkt ...I samband med att allt återställts så får jag inte någon värme på elementen på nedervåningen. Till att börja med så hade pumpen en returtemp på 48 grader fast returledningarna från över och undervåningen var iskalla. Rörmokaren hittade tillsammans med support från Thermia, en trasig returgivare. Innan dess så tillverkade inte pumpen värme alls, utan bara varmvatten. Dock så blir värmeledningen ut till första elementen på nedervåningen varma och de på övervåningen också.Med en frisk givare på returen lyckades man få pumpen att göra värme några gånger, men den gör mest varmvatten fortfarande och i ungefär halva huset så är ändå elementen varma på nedervåningen. Jag har känslan av att något inte står rätt till.Luftat har vi gjort till förbannelse, både jag och rörmokaren.Kan man tvinga pumpen att köra värme en längre tid? Eller känner någon igen symptomen?
Rörkrökaren borde väl kollat elementen samt att det snurrar rätt håll?
Fattar man inte ens att en returgivare är fel utan stöd av Thermia-support så kan man väl säga att "osten glidit av kexet" lite grann... Förresten, varför föll inte pannjobbet på VP-installatören? Han borde ju ha koll på grejerna.
Vad jag kan se så är det inga fel på din VP (förutom givarnas placering då).Har man 47 ºC på returen till VP:n men ändå kallt i ett element så har man problem med elementet.Min gissning är att det geggat igen någonstans på den slinga som inte funkar som den ska.Har du möjligen nån ventil på respektive radiatorslinga så kan du prova att stänga till de som funkar samt dra på CP på max för att se om det lossnar.Alternativet är att tömma värmesystemet, skruva loss och spola rent.