0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Ang att din krypgrund stått pall i 167 år..(nästan, du har ju faktiskt allvarliga skador ) klimatet har väl ändrat sig endel de senaste 100 åren..? Varför skulle SÅ MÅNGA ha problem med sina krypgrunder annars? Jag har faktiskt inte hört eller fått någon annan vettig förklaring på problemet? En torpargrund hade ju även stöd av en ljummen murstock så det kan så vara, utan murstocken råder samma klimat som i en vanlig krypgrund och med den problemen med kondens när varm luft möter kalla ytor..? Markfukt som uppkommer när plast inte används "späder på" kondensproblemen ännu mer, speciellt på vintern när tempdifferanserna är riktigt påtagliga.
Förr i tiden byggde man inte Älvsbyhus på f d sjöbotten. Man hade inte lika isolerat som idag, hade varmt på fötterna och eldade i kamin. Man använde inte plast utan andra material som näver, som har förnämliga egenskaper. Det är modern teknik och moderna material som orsakat dessa problem.Man kan välja väg här, om man ska förlita sig på det gamla som man vet fungerar, eller det nya som man vet ger problem men också fördelar som varmare golv och lägre energiförbrukning.Vi har varken avfuktare eller byggplast.
Ja det ställer ju till det för dig.. onekligen.. Men stenar har väl inte samma kapacitet att transportera fukt som t.ex en betonmur har? En Sten "suger" väl knappast så som en betongklump gör?Har du sett denna bloggen? -> http://fuktigtorpargrund.blogspot.com/Denna killen har något som liknar ditt projekt, han kör med byggskum. Jag hade också tänkt använda det för att förbättra min egen "täthet" vid grundplintarna mm. Jag skall isolera mina grundbalkar underifrån (har isolerat utsidan i sommras) och jag kommer då att dra ut plasten så långt som möjligt under balkarna, vika dubbel och sedan tillbaka in igen ÖVER isoleringen. (Se bild) Jag vill undvika fuktvandring i balkarna precis som du beskriver, jag har betong.. ang bilden så ligger nivån på plast och krypgrundsisolering högre. Jag ritade med lägre nivå för att bättre illustrera hur jag tänkt göra.
Jag tror stenhårt på att behandla virket med Bensaltensid och sedan åldersbeständig plast.har svårt att tro att svampen överlever Bensaltensiden.och, giftigt.tjaa gå runt på stan och andas in avgaser tror jag är värre.
Det är också så med modern teknik att man knappast har tänkt sig att huset ska stå i sekler. Snarare ett halvsekel, eller kanske bara trettio år; sen är det ju ändå avskrivet. Att då applicera den tekniken (plast som fuktspärr etc) på ett hus som stått i ett par sekler är kanske inte en bra idé. Man behöver inte vara fanatisk byggnadsvårdare för att inse det.