0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tycker du ska ta ett snack med försäkringsbolaget, senast jag var i kontakt med hussvamp så sågades allt organiskt material bort till en meter från svampen och brändes med öppen låga, mellanbjälklag och allt. Tror inte ditt försäkringsbolag är intresserade av att ta en sån smäll
Inga svar har jag men några frågor-hur menar du att svampen fick fäste pga de (till synes vettiga) åtgärder du hade gjort?-har inte hört förr att man inte skulle behandla pga att angreppet var i 'tidigt skede'?Källarsvamp har vi haft, men förskonade från hussvamp. Den är ju xtra j-vlig då den kan transportera näring och fukt en bra bit. Dränering/ventilation kanske inte räcker. Jag skulle vilja ha en 'second opinion' av någon kunnig.
Plast på backen....skulle jag ha använt.Jag tvivlar på att hussvamp växer i en syrefattig miljö under plasten.
Jag tror att när svampen finns räcker det aldrig med ventilering eller avfuktning, det är bara brutal sanering som gäller. Den kan transportera den fukt och kalk den behöver en bra bit.
Ja när jag ringde dom och anmälde svampangreppet var dom bara tydliga att tala om att det var tvungen att vara en vattenskada från en rörledning eller avlopp för att vi skulle få hjälp av dom. Men jag får ta och slå dom en signal på måndag och kanske få lite tips och råd.
När svampen väl har börjat växa kan den generera den fukt som behövs för vidare tillväxt genom nedbrytning av virket.
Ingår inte hussvamp i försäkringen då?
Jag köpte ett svampangripet hus billigt för sju år sedan.Allt svampangripet trä togs bort.Plast lades ut på jorden i torpargrunden.Inget har märkts efter detta.
Nä Saxat från Länsförsäkringars villkor: Försäkringen gäller inte för: Byggnadsdel som skadas av mögel, fukt, röta, svamp, rost eller annan långtidspåverkan.